Påskmusikdag

Ni som missade det igår får här ett tips du kommer att vara mig evigt(nåja, ganska länge iaf) tacksam för: Europeiska radiounionens påskmusikspecial. Speciellt tycker jag engelsk påskmusik klockan 19.30 live från St. Paul's abbey i London med häftig psalmsång från gudstjänstfirarna och den magiskt vackra finska sakrala musiken komponerad av Einojuhani Rautavaara klockan 22.00, Vigilia, inspelad i Uspenskijkatedralen i Helsingfors, är lyssningsvärda. Att jag anger gårdagens tider beror på att man får leta sig fram själv genom hela kvällen när man återhör på nätet, men allt är hörvärt även om detta var höjdpunkterna enligt mig.

Ikväll njöt jag av Johannes-passionen av J.S Bach i bilen och lyssnar just nu igen eftersom jag inte kunde lyssna på hela verket ostyckat under all logistikfixning i kväll. Johannes-passionen kan man också höra från självaste Thomas-kyrkan i Leipzig direktsänd på Långfredag i P2 Live Klassiskt.

Här får ni ett smakprov av denna mäktigt sorgliga och samtidigt segervissa musik:


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Jaså, det vara så han hette. Einojuhani. Släkt med Tapio månne? En annan stor finländsk musiker.

2012-04-03 @ 08:15:03
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Vet faktiskt inte om de är släkt, men det är väl inte omöjligt-musik som musik. Men så gråtmild som sorgsne Tapio är inte Einojuhani-även om denna Vigilia är så vacker att jag gråter.

2012-04-03 @ 08:28:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0