Smek ditt föl

Här kelar Elis och Linn med Smilla och Flingan detta skapar goda band till människan, vad än NH-filosofin säger!

Föl ska man kela med. Det stärker banden till din häst att hitta dess favoritkel. Föl blir lugna av att man smeker dem på sidan av halsen just under mankammen där mammahästen slickar sitt föl för att lugna det. När Smilla uppfattade mitt lyftande av bakhoven som ett övergrepp stod jag en stund och smekte hennes hals just där samtidigt som jag pratade lugnande med henne .Sedan fick jag lyfta hennes bakhovar utan krångel.

Att jag pratar lugnande med henne är både för att hästar "mumlar" till varandra som vänskapsgest men också för att rösten har större räckvidd än min hand så den lugnande effekten från smekandet på halsen förknippas med rösten och då får rösten samma lugnande effekt på henne när jag inte kan nå hennes hals; t ex när jag lyfter hennes bakhovar eller när jag i framtiden kör henne.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Att umgås med våra hästar på ett vänligt sätt ser jag som en självklarhet, men jag tycker inte att man kan förkasta all NH filosofi, för de som använder den på rätt sätt, trycker inte ner sina hästar. De lär bara hästarna ömsesidig respekt och ibland är det nödvändigt att på ett vänligt men bestämt sätt tillrättavisa sin häst genom att prata samma språk som den. Och jag tror att det finns både bra och dåliga sätt att hantera och rida sin häst, inom alla dicipliner. Hon ser förövrigt väldigt ljuvlig ut din fölunge <3

2012-04-11 @ 13:14:11
URL: http://jezzans.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Jessica: Jo, som jag skrev tidigare så finns mycket bra i NH, men grundtanken; att vi ska dominera och vara "rovdjur" är ju helt vidrig.En annan sak jag ogillar är att man inte ska kela med sin häst eller ge den godis-det är så dumt och kontraproduktivt, fånigt macho-aktigt helt enkelt. I praktiken fungerar mycket ändå riktigt bra, jag använder en till "trix" jag lärt mig från NH och det är klart att hästhantering enligt kloka människor aldrig blir dålig om den kallas NH eller vad som helst.



Visst är Smilla söt!

2012-04-11 @ 15:41:38
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0