Felix culpa I

 File:St-thomas-aquinas.jpg
Tomas av Aquino målad tvåhundra år efter sin död av Carlo Crivelli . Han syns med mamma kyrkan i en hand och en bok, kanske bibeln i den andra, vilket visar vilket inflytande han haft på den katolska kyrkan.
 
"Adam lay ybounden" bygger på tanken om Felix culpa, en lära som utvecklades  till fullo av Tomas av Aquino på 1200-talet. Tomas av Aquino är jag sällan helt överens med, men jag gillar hans sätt att ta ut de filosofiska svängarna och inte förskräckas av de konsekvenser hans teorier för med sig. Han vågade också ta tag i frågor som dagens teologer och filosofer sällan vågar ta i som exempelvis vems liv man ska välja när en moders liv är i fara vid en barnafödsel. Ska man stycka fostret i moderlivet, punktera skallen på barnet eller något annat som dödar barnet för att rädda moderns liv? Nu låtsas vi som om det inte är ett dilemma, men barnmorskor och mödrar vet att det fortfarande är ett verkligt dilemma, speciellt i länder som Afrika där ett barnlöst liv kan te sig lika svårt som döden.
 
Tomas av Aquino menade att modern hade fått förverkliga sitt liv och sin potential genom att bli vuxen medan barnet ännu inte hade fått möjlighet att göra det, därför skulle barnets liv räddas i första hand om det var möjligt och moderns liv skulle komma i andra hand. Läskigt tycker dagens människor som tycker de som sörjer ett missfall är lite lagom psykist störda. Radikalt för medeltiden då man fortfarande såg barn bara som lite mer värda än en hundvalp eftersom det tog så lång tid för dem att bli "lönsamma" medan man kunde klösa mycket arbete ur en vuxen kvinna.
 
Rent teologiskt är tanken om Felix culpa ännu mer kontroversiell än den om modern och barnet.  På medeltiden hade man för sig att frukten på kunskapens träd var ett äpple och man diskuterade mycket hur ett litet pojkstreck som att palla ett äpple kunde få så stora konsekvenser. Felix culpa-teorin går ut på att Adams felval i Edens lustgård i det långa loppet visade sig vara bättre än om han fortsatt att vara lydig mot Gud och så förblivit utan synd. Vi förstår av detta att Medeltiden inte var en tid för fundamentalistiska bibelläsningar och man kunde diskutera saker och ting väldigt förutsättningslöst.* Tomas av Aquino menade att det var på grund av det felsteget Adam tog, som Jesus kom och detta var så stort att det var värt all sorg och död som släpptes in i skapelsen, därav kallde han episoden med kunskapens träd och människans fördrivning ur Eden Felix culpa=den lyckobringande synden.
 
*Märkligt med tanke på alla kättarbål som brann vid denna tid. Det verkar som om de som anklagades för kätteri blev det mest pga att de inte underställde sig påven. Den katolska kyrkan var i övrigt ganska så generös mot allehanda tankar kring Bibeln. Betydligt mer än vad senare protestantiska samfund varit. Maktstrukturen var man däremot rädd om, minsta ifrågasättande av kyrkans hierarki bestraffades skoningslöst.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0