Israel -att brottas med Guds levande ord
Jakobs kamp med Gud vid Jabboks vad som Rembrandt föreställde sig scenen
Efter det lugna interludiet med Isak och Rebecka i Kaanan blir det utvandring igen med Jakob som så småningom flyttar med allt sitt folk till Egypten där älsklingssonen Josef blivit hög tjänsteman hos Farao. Jakob är redan i sin ungdom mer lik farfar än pappa på det sättet. Medan Rebecka fick resa till Isak är det nu Jakob som far iväg till morbror Laban för att hitta sig en fru, som hinner bli två innan han återvänder till Negev. Många barn blir det också, som håller sämre sams än både Jakob och Esau och Isak och Ismael.
Israel får Jakob heta efter en nattlig brottningsmatch med någon som han sedan uppfattar som Gud själv. Ja, i gamla testamentet händer sådana saker. Inte nog med att många änglar är helt lika männsikor och till och med får barn med människor i första mosebok, Gud själv är förvillande lik en människa i flera episoder. Det är intressant att det folk som sägs vara Guds utvalda också heter Israel, den som har kämpat med Gud. De heter inte de som underkastat sig Gud eller de som tror på Gud. Nej de har kämpat med Gud och i den kampen tiltvingat sig Guds välsignelse: Jag släpper dig inte med mindre än att du välsignar mig säger Jakob, till brottaren i natten och då blir han välsignad med detta namn.
Jag förstår inte riktigt vad den välsignelsen innebär men jag ser ju att inget folk i historien fått kämpa så mycket för sin existens samtidigt som judar aldrig slutat diskutera med Gud själv. En liknelse ur Talmud:
"En kung anförtrodde ett mått vete och en linbunt till var och en
av sina två tjänare.
av sina två tjänare.
Vad gjorde den förståndige tjänaren?
Han vävde en duk av linet och malde mjöl av vetet. Därefter
Han vävde en duk av linet och malde mjöl av vetet. Därefter
bakade han ett bröd, lade det på bordet och bredde duken
över i väntan på kungen.
Den oförståndige tjänaren, däremot, gjorde ingenting.
över i väntan på kungen.
Den oförståndige tjänaren, däremot, gjorde ingenting.
Efter ett tag återvände kungen och sa till sina tjänare:
'Mina söner, för hit det som jag gav er.'
Den ene hämtade då brödet övertäckt av duken, medan den
andre hämtade måttet med vetet och linbunten. Vilken skam!
Behöver man ens ställa frågan vilken tjänare
som var den mest älskade? Naturligtvis den som hade gjort
'Mina söner, för hit det som jag gav er.'
Den ene hämtade då brödet övertäckt av duken, medan den
andre hämtade måttet med vetet och linbunten. Vilken skam!
Behöver man ens ställa frågan vilken tjänare
som var den mest älskade? Naturligtvis den som hade gjort
en duk av linet och bakat bröd av vetet."
Detta tolkar judar som att vi ska göra något eget av Guds ord, tolka in det och leva det på vårt sätt i vår tid. Precis som Augustinus många sekel senare, menar de att det finns inga felaktiga tolkningar. Jesus kände förstås till denna liknelse och han om någon vet vad det innebär att kämpa med Gud och människor och att göra sitt liv till ett levande brödoffer. Jesus berättade ju också en variant av denna liknelse, liknelsen om talenterna. Jesus var också jude och sa med denna liknelse samma sak: "Gör något nytt av din gåva, använd den. Ordet är dig givet, nu ska du göra det till ditt eget."
Kommentarer
Trackback