Barockpärlan Kate Winslet

Collage av några Kate Winslet-roller

Första gången jag fick upp ögonen för Kate Winslet var när jag såg den på alla sätt utmärkta filmen Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Sedan har jag försökt se alla hennes filmer och min dröm är en komplett samling Kate Winslet, filmer och TV-serier där hon medverkat. Allt hon gör blir äkta.

I julas såg jag Mildred Pierce, där Kate Winslet spelade den ensamstående mamman som försöker ta sina barn och sig själv genom depressionen i USA där det var en skam att behöva arbeta som medelklass-kvinna. Inte en sekund tänkte jag "Det är Kate Winslet" samtidigt hade ingen annan kunnat gestalta Mildred Pierce så helgjutet som just Kate Winslet.

När hon spelar lillasyster "känsla", Marianne Dashwood, i flmatiseringen av Austens Förnuft och känsla är hon verkligt trovärdig även där trots att den karaktären är så oerhört långt ifrån den kapabla Mildred Pierce. I The Eternal Sunshine of the Spotless Mind, den film som fick mig att falla platt på näsan för denna fantastiska skådespelare, är hon en lite smågalen, Seattle-grungig vegetarian vid det osannolika namnet Clementine Kruczynski och eftersom Kate också är vegetarian misstog jag nog dem för att vara ganska lika. Det tror jag inte längre. Kate ger ett så förnuftigt intryck.

Rent privat är hon tvåbarnsmodern i skådespelareliten som vägrar vika ut sina barn och varken vill banta eller skönhetsoperera sig på sedvanligt Hollywood-vis. Följaktligen kallas denna smala person, "fet" och "flummig" av avundsjuka konkurrenter, som i jämförelse med henne ofta framstår som B-skådisar. Hon har vunnit fler tunga utmärkelser för sitt skådespeleri än någon lika ung person har gjort, hon spelar fullständigt skjortan av energiknippet Cameron Diaz i Holiday och bleknar aldrig bredvid storheter som Johnny Depp (Finding Neverland) eller Judi Dench (Iris Murdoch)
.

Kate Winslet som Iris i The Holiday


När hon inte gestaltar starka kvinnoporträtt, agerar berättarröst i dokumentärer eller ger röst åt animerade figurer jobbar hon med sin organisation "The Golden Hat Foundation" som har som mål att göra samhället tillgängligt för barn med autism.

Kate Winslet är förstås en av mina barockpärlor som jag håller mycket högt. Döm därför om min förvånade lycka när dagen började med att min kära kollega K. säger: "Jag såg The Holiday igår och jag tänkte på dig hela tiden, du är så lik Kate Winslet , samma rörelser och miner, sätt att prata, ja på alla sätt är ni så lika." Detta är nog den bästa komplimangen ever!

Kate Winslet kan sjunga också:


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

De engelska skådisarna känns mer äkta än de amerikanska. Judi Dench, som är min favvoskådis, till exempel. Helt makalös. Hon Winslet är inte så pjåkig hon heller, och som den hoppfulle romantiker jag är minns jag förstås hennes tårdrypande insats i Titanic.

2012-02-09 @ 08:23:46
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Johanna

Begåvad, vacker & en riktig förebild.

Fin komplimang att få :)

2012-02-09 @ 08:24:13
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Ja, hon kan spela både tragedi och komedi också! Lev du på hoppet, man vet aldrig...

Johanna: ja visst var det-made my day=)sådana kollegor borde alla ha.

2012-02-09 @ 09:31:04
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0