Henrikdagen, Skàbma/Kaamos är över
Biskop Henrik ståendes på sin mördare Lallis kropp, omgiven av senare finska biskopar, bild från Missale (mässbok) Aboense
Idag är ett av de sista avsnitten i Barockbloggens julkalender för i år. Denna dag är nämligen en märkesdag i januari som förknippades med det utdragna julande man sysslade med förr i tiden, Henrikdagen, då man traditionellt har räknat med att Kaamos-tiden är slut. Den mörkaste tiden på året som inleds med Andreas/Andersmäss.Vem var då denna Henrik som räknas i paritet med Andreas, Jesus första lärjunge, åtminstone när det gäller att vara märkesdag på året?
Första Hindersmässan firades 1335, här Introitus till denna mässa ur Graduale(psalmbok) Aboense 13-1400tal
Henrik var biskop i Finland, den förste av dem alla och som därför fått namn om sig av att ha kristnat finnarna. Enligt legenden kom denne Henrik från England för att leda ett korståg i Finland 1156, då hade det redan funnits kristna finnar i tvåhundra år, så att han kristnade landet är ju helt felaktigt.* Snarare organiserade han de kristna i Finland och eftersom han kom tillsammans med kung Erik den helige av Sverige kan man nog se att kyrkans organisation syftade till att stärka svensk överhöghet i Finland. Kanske fanns aldrig denne legendariske biskop överhuvud taget.Men om man läser Jan Arvid Hellströms Vägar till Sveriges kristnande** kom många av de tidigaste missionärerna till Sverige och Norden från England och Irland, så legenden kan ju mycket väl ha viss sanning i sig. Den legend som är känd i Finland om Henrik är i alla fall en ganska blodig historia: Henrik anklagas av en husfru för att ha våldgästat och ätit korv och andra godsaker utan lov. När maken kommer hem rusar han efter biskopens följe och dräper Henrik ute på en sjöis. mannen hette Lalli och är en gestalt som ofta används av finska nationalister för att visa på hur en sann finne inte låter någon främmande äta honom ur huset.
Lalli mördar Henrik enligt en nationalromantisk målning av C.A Ekman 1854
Det är naturligtvis en mycket obehaglig användning av denna legend, som på sistone använts av Sannfinländarna och andra främlingsfientliga grupperingar i det land som 2010 beviljade asyl till 181 personer och tog emot sammanlagt 1603 invandrare då man räknat in anhöriginvandring och sådana som fick stanna av humanitära skäl***. Katolikerna i Finland firar dock Hindersmäss(Henriksmässa) idag. Det visar på en av de bästa sakerna med den kristna kyrkan; att den är internationell. Med Henrik kom också omvärlden till Finland, den "sannfinländske" Lalli kunde inte hindra Finland från att bli en del av den kosmopolitiska kyrkan.Och återigen har ljuset återvänt, Skábma / Kaamos är över. Det kan väl vara värt en Hindersmässa?
* Finland kristnades ju också österifrån, från Novgorod och finnarna hade handelsförbindelser med alla kristna folk kring Östersjön.
**Som man bör göra om svensk tidig medeltid intresserar det allra minsta.
*** http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto_sv.html
Intressant , kan inte säga att jag harvar jätte mycket i historie böcker men ibland får jag mina ryck vad gäller historia/arkeologi och visst har väl bilden ändats lite, hur exempelvis sverige kristnades. minns från min tid i skolan 35 år tillbaka att det beskrevs som en affär mellan stormän och biskopar och folket mer eller mindre tvångsdöptes. Men sen har jag läst att det inte finns bevis för människooffer från järnålder (vikingatid)här i sverige, man kan ju dra slutsats att människooffer kom ur mode och ansåga barbariskt och primitivt när vikingarna började komma in i den kristna kultur sfären och tydligen räknar man idag med att det fanns många enkskilda personer och små församlingar i sverige som var kristna innan sverige officiellt blev ett "kristet land" på olof skötkonungs dagar det har väl även skett en uppgradering av att vikingarna var väldigt bra seglare och att kultur utbytet med övriga europa innan underskattats. Finlands historia är det mer skralt med.
http://www.youtube.com/watch?v=8yhwXyjVsVM&feature=related
Lars: Ja, på samma sätt verkar det ha varit i Finland.Man har ju haft bilden av "svärdsmission" i samband med svensk kolonialism och ett plötsligt våldskristnande beordrat av Erik den Helige 1156 men det verkar ha varit mer komplext än så.
Det är konstigt att finsk historia är så bortglömd i Sverige, Sverige och Finland har ju varit ett enda land betydligt längre tid än Sverige och Finland har varit två enskilda länder.Men du är inget undantag, Finlands historia verkar mest intressera finnar och då speciellt finnar som Timo Soini, det är sorgligt.
Sant Alma lite vet jag ju som att jag läst att många svenska kungar hade "björneborgare" som soldater exempelvis men min kunskap är väl lite mer förlagd söderöver skåne/danmark och tycker lokal historia är väldigt kul :)något jag funderat länge på men inte blivit ännu är fotevikens vikinga reservat.