Utmaning

En utmaning kan en barockbloggare inte säga nej till, speciellt inte om den kommer från Walkyrian själv.
Vad heter hästen? Chateau
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Ja, Chateau passar henne och det är lätt att säga för alla utom min finske vän M. som kaller henne Satu.
Vad kallar du hästen? Chateaux (jo vi har en smekstavning på henne=)
Vad kallar andra hästen? Detsamma
Hur gammal är den? snart 20 år
Vilken färg har den? Fux på vintern nästan rödskimmel på sommaren med vit bläs som blir mer och mer lykta och tre vita kotor.
Är det ett sto/valack/hingst? Sto.
Vem red in/utbildade hästen? Hon reds in av Leo Berendsen, utbildade gjorde jag.
Är den tävlad i hoppning? Ja. Hon vann nästan allt med ryttaren Karolin Fredriksson
Är den tävlad i dressyr? Ja, med samma ryttare och samma goda resultat.
Är den tävlad fälttävlan? Nej, men vi har hoppat fälttävlansbana på kul många gånger.
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Nej
Har den tävlat in några pengar? Nej, bara rosetter och plaketter.
Har den haft föl? Nej. Men snart blir hon adoptivmamma till Smilla.
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Ja, hon är bra med alla ryttare. Många barn har lärt sig rida på henne.
Hur är den i skritten? Hon skrittar som en fin dam med höga benlyft, speciellt fram.
Hur är den i traven? Helt okej, ibland en tendens att biljardera men oftast taktmässig och jämn.
Hur är den i galoppen? Hennes bästa gångart enligt mig. Den kan varieras i det oändliga och hon fixar skolgalopp.
Kan den skänkelvikningar? Ja.
Kan den öppna/sluta? Ja.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? När det är det vi vill ha så.
Är hästen pigg? Ja, mycket! Hon beter sig fortfarande ganska tonårsmässigt på uteritter och hemma på ridbanan, men på Ingelas ridbana blir hon ibland som fastfrusen i backen.
Är hästen trög? Nej, hon har en väldig motor.
Är hästen stark? Ja, mycket, hon är i god form.
Är hästen het? Nej, framåt och pigg men inte het.
Bockar den? Ja, ibland, när hon vill fram fortare än matte.
Har den bockat med dig? Ja, det är mest med mig hon gör det. Barn är hon så snäll med.
Stegrar den? Nej. Det gjorde hon i början, men det lärde vi bort snabbt-det är inte kul med stegrande ponnyer utanför "Sagan om ringen".
Har du stegrat med den? Bara när jag skulle lära bort det. Aldrig sedan hon var fem.
Sparkar den bakut? Nej, men ibland blir det någon slags capriole när hon missförstår när vi jobbar med någon ny rörelse.
Skenar den ofta med dig/andra? Det har aldrig hänt, men en gång rusade hon kvickt ifrån en björn, dock inte i sken.
Är den tittig? Nej.
Har du badat tillsammans med den? Ja, varje sommar och en tidig vår halkade hon när vi vadade på stranden och såg till att jag tog ett mycket tidigt första dopp det året.
Har ni hoppat tillsammans? Ja.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja, just nu i djupsnö-det gillar vi båda!
Hoppar hästen bra? Mycket bra, hon är född till hoppare, hon är ju welshponny.
Gillar den att hoppa? Ja, hon älskar det verkligen. Hon kan till och med hoppa över hinder och stockar som ligger i hennes hage när hon är på det humöret.
Har den bra hoppteknik? Perfekt.
Hur högt brukar du hoppa med den? Numera bara diken och stockar i skogen, det högsta vi hoppat är en trippelbarr på 110.
Hur ofta hoppar du den? Så fort tillfälle ges, men det är sällan numera.
Hur är den när den rids ut? Glad och pigg, helt underbar!
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Piggare men på hemvägen segar hon ofta.
Står hästen i box? Ja
Vad äter hästen? Hösilage, naturbete och jättebäst foder från Hippolyt; Irish Mash och Equigard.
Går den i hagen varje dag? Självklart!
I en stor eller liten hage? Ibland liten ibland stor-det beror på hennes form.
Hur länge går den ute per dag? Hon är inne i stallet när vädret kräver det annars varannan natt ungefär.
Gillar den att vara ute i hagen? Ja.
Har den vindskydd i hagen? Nej.
Hur ofta rids hästen? Ofta.
När den tränas vad gör ni då? Kraftskapande ridkonst på alla sätt i alla discipliner' även när vi rider ut i skogen och busrider.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Då står hon och skrotar i hagen, mumsar hö/gräs och trivs som allra bäst! Är det inte vilodag blir det tömkörning eller trickträning.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Borstar före-stretchar efter.
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Ja, sommartid, hon älskar att duschas med vattenslang och sedan genast rulla sig. Vintertid leds hon torr.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Beroende på jobb och hur mycket tid vi har; 20 min-2 timmar om vi rider ut.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Med hjälm absolut! Annars gäller det bara att lyssna på henne och lita på att hon vill göra sitt bästa. För den vana ryttaren är det bara att ge henne mer att jobba med om hon bockar när energinnivån är hög.
Är det en svår eller lätt riden häst? Lättriden för nybörjaren men ändå en rejäl utmaning för den vana ryttaren.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privathäst.
Vem äger hästen? Jag.
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Sedan hon  var fyra år.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Tills döden skiljer oss åt.
Vad har ni för mål i år? Vi jobbar vidare mot passage och piruett, det har börjat komma nu. Galoppanslagen ska förhoppningsvis sitta till våren.
Har ni nått några av dom redan? Några steg passage har det blivit ur piaffen flera gånger nu. Resten jobbar vi på.
Rider du privatlektioner på den? Ja
Hur ofta? Det blir ofta, minst en gång i månaden.
För vem? Inga Gustavsson, Ewa-Kristina Pettersson (f.d Jälmbrant) och Anki Niska.
Hur länge håller den lektionen på? 30 minuter- 1 timme.
Är hästen snäll i stallet? Ja.
Kan hästen stå lös i stallet? Ja, men man får passa henne om det finns höpåsar i stallgången.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Jag håller mest på med henne utomhus i hagen eller uppbunden, annars i stallgången men i boxen funkar det också bra-hon är väldigt lätthanterlig och älskar att bli ompysslad.
Vad har den för sadel/sadlar? Amazonas Birgitta ISI och en syntetsadel som passar bättre för små ryttare, men den används sällan.
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Inga alls, utom när jag tar på reflexer, skam till sägandes. Sommartid försöker jag komma ihåg benskydden av neopren när vi rider i skogen-men ack, mitt minne är inte vad det borde vara. Små sår och andra benskador är ju så onödiga. Fast hon har klarat sig förunderligt bra från sådant trots slarviga matte.
Vad har den för täcken just nu? Ett regntäcke och ett fleecetäcke. Knappt någonsin används de, hon har en fantastisk päls som klarar allt.
Tror du att hästen gillar dig? Ja, det vill jag tro.
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Hon gnäggar och pratar och lägger nosen på min axel till exempel. Någon gång har hon sprungit så långt hagen räckt och gnäggat när jag cyklat från henne. Jo, hon tycker nog jag hör till hennes flock.
Gillar du hästen? Ja, hon är min stora kärlek i hästvärlden och så var det från första stund jag såg henne.
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Att hon inte kan leva hur länge som helst, att hon aldrig kommer att få ett föl.
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Att hon är så människovänlig och att hon älskar att jobba och lära sig nya saker.
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Det gör jag minst en gång om dagen-för jag älskar verkligen henne.



Nu utmanar jag Linda, Linn, h-f och Linnypigg

Kommentarer
Postat av: Johanna

Fin läsning :)

2012-01-21 @ 21:01:31
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Lars

jäpp trevlig häst och trevlig Matte ;)

2012-01-21 @ 21:08:38
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Tack, det var en rolig utmaning. Fint att få tänka igenom vårt liv tillsammans så här.

2012-01-21 @ 21:12:21
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack för det! Måste återgälda komplimangen; du är verkligen en trevlig bloggföljare!

2012-01-21 @ 21:16:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: ulla

Och då blir det inget för hos er.Har funderat nu och då över er dröm att få ett föl.Ja då får det bli någon annan dröm att förverkliga.Din blog innehåller visdom och sådant som behöver funderas vidare över.

Ha en skön söndag.

Jag är tyvärr inte på skolan på måndagar ,om så är det bara för att hämta eller lämna något.Studentliv :)

Ulla

2012-01-21 @ 21:50:20
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Ulla: Nej, tyvärr, men adoptivbarn är lika älskade och det är Smilla.



Nu är det stalldrömmar-lättare att realisera än där naturen säger stopp.



Trist med måndagarna och jag ser dig sällan fredagar-nu nästa vecka är jag dock Annika torsdag och fredag och då flyttar jag in temporärt igen=)



2012-01-22 @ 16:05:53
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lina Jonsson

Fin blogg ! :D

2012-01-22 @ 20:15:51
URL: http://ryttareochhast.blogg.se/
Postat av: Ebba

Svar: tack så jätte mycket:)

2012-01-22 @ 21:01:43
URL: http://http:/ryttareochhast.blogg.se
Postat av: Linn

Självklart antog jag utmaningen och det fick bli Cielona. När jag tänker på min häst här i livet tänker jag på henne :)



Häromveckan slutade jag rida Isa. Det kändes för mycket helt enkelt med mitt nya mördarschema när jag var alldeles ensam på henne. Dessutom kändes hon lite för svår och mycket för mig att fixa ensam när hon var så ung, så för bådas bästa "sa jag upp mig". Känns jättetrist, men samtidigt vettigt. Det är ju inte omöjligt att jag rider henne någon gång längre fram :)



Hör av dig ändå när du ska upp nästa gång, så kommer jag till jukkas och säger hej och promenerar med dig och Smilla! :) rider gör jag ju fortfarande vet inte riktigt hur och när och vem för tillfället bara :)



/Linn

2012-01-22 @ 21:10:40
URL: http://linnenjohanna.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Linn: Tråkigt att det var för tufft med Isa. Men kanske du vill ta ett pass när jag kommer upp? Promenera med Smilla måste vi iaf göra!

2012-01-22 @ 22:21:46
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0