Anti-nationaldag



Midnattssol kan jag vara tacksam för

Jag ogillar verkligen nationalism. Denna uppfinning som flyttar upp mobbing och byrivalitet till högsta nivå. Sedan kan man snacka om att vi hyllar den svenska toleransen, den fina demokratin i Sverige etc. Nationen är en grupptillhörighet och att hylla denna grupp som definierad i motsats till alla andra har hittills bara lett till krig, rasism , främlingsfientlighet och annat elände. Möjligen kan man väl känna sig tacksam för att få födas i ett demokratiskt och tolerant land med vacker och generös natur, men så fort vi börjar fira någon slags etnisk förträfflighet lurar ondskan bakom kröken.

Sveriges demokrati är en underbar gåva, tryckfrihet och tolerans likaså. Men jag vill inte påstå att det är ett svenskt karaktärsdrag vi har haft tur helt enkelt! Vi har främst haft tur med en generös och vacker natur. Ett glest befolkat land som klarar att föda sin befolkning med både mat och ännu mer med vatten ger få konfliktorsaker. Vi har mer att vinna på samarbete än att slåss om resurserna som flödar över oss. Forna tiders ständiga krig handlade om att kungar och överhet inte fattade att det vi alla vill är att leva i fred och få mat på bordet varje dag. När svenskt styrelseskick började demokratiseras blev ockå krigen omöjliga att klubba igenom i Riksdagen. Landets ungdom skulle jobba med jorden och skogen, malmen och vattnet så vi skulle få mat på bordet. Och det fick vi när vi fick fred och demokrati.

Men allt detta är tur och nåd, inget vi som råkat födas här förtjänar mer än andra. Därför ogillar jag starkt att vi ska fira vår förträfflighet. Ska vi fira ska vi fira med tacksamhet. Jag hyllar gärna  "din sol, din himmel, dina ängder gröna" och jag kan nog mycket väl tänka mig att leva och dö i Norden, men ännu hellre på jorden!

Som vanligt spelar barockbloggen denna dag världens vackraste nationalsång, Gud välsigna Afrika! Nkosi sikelele Afrika, Sydafrikas och några andra afrikanska staters nationalsång.


Kommentarer
Postat av: Lars

Jo vi har det tämligen bra i sverige just nu, men något jag ogillar är att national staten i sverige är absolut totalitär, en gud, då menar jag att medborgaren inte har någonstans att ta vägen om man har andra tankar än staten. Det finns inte i sverige "vildmark" eller skog som tillhör alla som i USA ,australien eller syd afrika hade det funnits det hade vi nog ochså fått se per-albin torp och riktiga ekobyar här i sverige som har andra sätt att leva på och betrakta livet än politiken/stor företagen :)



http://www.youtube.com/watch?v=NGEtuh9PdnI&feature=related



Föräldrarna har varit många gånger i syd afrika och verkar stor trivas där, me like national sången :)



2012-06-06 @ 15:38:21
Postat av: Alma-Lena

Lars: Nog har vi "vildmark" som är kronomark (allmänhetens) i Sverige också, och jag tror nog att även i USA måste man köpa loss mark för att få bygga på den.



Jag läser då och då om eko-byar och självförsörjande människor och känner också en som levt så i stora delar av sitt liv fram tills att han blev svårt demenssjuk i alltför unga år.



Men det krävs mycket egenarbete förstås och precis som i USA ett rejält startkapital. Att vara fattig är alltid ett aber-men det är nog bättre att vara fattig i Sverige än i Sydafrika eller USA, för den delen.



Kanske skulle vi starta en eko-by för oss som saknar stort kapital? Jag skojar inte! Det borde gå här i norra Sverige iaf där det står många gamla gårdar tomma. Kolla in hemnet och Jokkmokks kommun tex.

2012-06-06 @ 16:21:35
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

ska absolut läsa om kronomark, det visste jag inte. kan absolut vara värt ett försök för mig som är trött på att livet går ut på att vara "till arbetsmarknadens förfogande " och i slutändan leder det ingenstans, vet dock inte om jag är beredd och flytta från skåne och min mor som börjar bli äldre ;)

2012-06-06 @ 17:28:49
Postat av: Alma-Lena

Lars:Jo, här i norr räknas mycket stora delar av marken som statlig egendom, Skåne däremot är ju uppstyckat mellan storgodsägare och bönder.

2012-06-06 @ 19:35:54
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

p.s kolla lite och det var ungefär som jag tänkte Alma



http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronojord



Staten här i sverige äger kronojorden och reglerar vad man får hitta på där. Troligtvis innebär det allemans rätt men ingen rätt till jakt och fiske eller att man fixar med egen bostad.



Vet att jag sett på discovery att norra canada och alaska som har indian och inuit befolkning har rätt till jakt och fiske för husbehov , naturen är alltså medborgarnas och ägs inte av staten.



Minns det var tjafs för ett tag sedan här i sverige, samer som ville plocka nedfallna torra pinnar på fd same mark till eldning på statens mark, man fick nej, det är statlig mark.



Just den här statliga ägar rätten tycker jag är konstig vi föds i ett land med skog och jord att bruka, fisk och vilt men har inte rätt till något om vi inte köper oss rätt, hel knäppt ,tycker Lars :P

2012-06-06 @ 19:43:27
Postat av: Alma-Lena

Lars: Kronomarken här i norr "ägs" i princip av samerna enligt lappkodicillet från 1600-talet. Förr hade ortsbefolkningen ensamrätt på jakt och fiske, nu får vem von helst som löser kort jaga och fixa här. En del ogillar det, eftersom det utnyttjas på ett dumt sätt av en del turistföretag och inte ger företräde för ortsbefolkningen. Många bråkar också om samebyarnas överhöghet när man vill bygga eller liknande.



Vi ville en gång bygg stall på sådan mark(gammal fjällägenhet) och Kiruna kommun sa ja under förutsättning att Gábna sameby sa ja. Kommunen blev så chockade när Gábna sa ja att de genast satte ner foten, inte stall på något som kunde bli värdefull industrimark! Så det funkar väldigt konstigt med vem som bestämmer om den marken.



Kommunen var van att samebyarna motsätter sig byggnationer och skyller på dem när folk känner sig lurade. Nu vet jag bättre=)



Men fortfarande får samer tilhörande sameby hämta ved till husbehov, jaga, bygga stugor osv på denna mark. Ingen bråkar om du tar gran på sådan mark heller-även om de ser ut som piprensare snarare än Disneygranar.



Sedan anser jag att "L'état, c'est nous" i motsats till den absoluta monarkins "L'état, c'est moi" dvs "staten, det är vi" i motsats till "staten, det är jag". Det är medborgarna som är staten i en demokrati och funkar det inte så får vi själva göra något åt det via röstsedel och opinionsbildning. Det här är mitt och ditt land.

2012-06-07 @ 05:37:58
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Kan bara hålla med Alma till 100 % hoppas på ändring :)



Är för lat för att gräva efter den där tidnings artiklen om ved bråket, men det är ju möjligt att det är någon övernitisk chef på det statliga verket som sa nej till samerna, jag menar nedfallna torra pinnar som samlar för hand kan ju inte vara något problem för staten :P

2012-06-07 @ 16:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0