Pur ti miro, pur ti godo

Ann-Sofie von Otter sjnger duett med Mireille Delunsch i Monteverdis suoersnygga duettaria ur akt 3 av Poppeas kröning. Orkestern är Les musiciens  du Louvre under ledning av Marc Minkowski. Så snygga röster i denna underbart vackra aria. Jag fastnade för det långsamma tempot som lyfter fram melodin och gör den mer tidlös i stället för ytterligare ett försök att låta tidstypiskt barockig. Jag gillar också vad som händer med texten när den sjungs av två kvinnor, det blir en text om vänskapens kärlek. Just nu passar den tolkningen mig alldeles utmärkt.

Kommentarer
Postat av: Lars

Verkligen fin musik :)

2012-06-27 @ 17:11:01
Postat av: skogsnymfen

En fascinerande sak med denna låt är
att den är gjord som en typisk lamento-aria.
Vilket avslöjas genom den fallande ostinatobasen.

Det ska vara en hint om att det inte gick
så jävla bra för Nero och Poppea trots att texten
är så kärleksfull. Han slog väl ihjäl henne.

2012-06-28 @ 05:16:17
URL: http://attlida.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Lars: Visst är det! Den enda del från denna opera som jag verkligt fastnat för är just denna aria. När vi läste latin fick vi se serien "Jag, Claudius" och då blir det svårt att gilla en opera om Nero om man som jag alltid engagerar mig för mycket i berättelser.

Skogsnymfen: Tack för den intressanta upplysningen! Det är nog därför jag gillar den här arian med sin vemodiga stämning som förstärks i denna långsamma version. Jag vet med säkerhet att jag gillar denna blogg för att jag får så intressanta kommentarer som vidgar mitt vetande.

2012-06-28 @ 19:48:33
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0