Ridteori

Van Dyck, häststudie

Har den senaste veckan haft möjlighet att läsa lite ridteori och det är en fröjd. Man får tänka och tänka om, nya vinklar på gamla problem och gamla vinklar på nya problem ger inspiration och förbättrar förhoppningsvis min ridning.* Sally Swift, förstås, Centrerad ridning är en bok att ständigt återkomma till. När min man började rida på allvar efter 15 år utan hästar eftersom han blev allergisk vid 9 års ålder, fick Sally Swift bli hans ledstjärna så vi kunde ge oss ut på gemensamma turer med ystra kallblodstravare i högfjällsterräng. Även om man ridit i hela sitt liv har hon mycket att lära-åtminstone  mig som saknar all begåvning för ridning och måste jobba med sitsen jämt. Alltså en bok att rekommendera till både nybörjare och obildbara "gammelbörjare" i ridning.

Charles de Kunffys bok Dressage Principles Illuminated har jag också hunnit njuta av. Jag kanske inte vill se så där stel ut** men han skriver med en sådan avväpnande passion om ridningen och jag får en och annan tankeställare av den också. Jag kan i alla fall inte motstå charmen hos en gentleman i tweed som skriver:"The sensation of blended unity of motion and participation in locomotion with another living creature brings its own excitement. For it is related to dancing but can, indeed, be even more harmonious" Och jag som är allergisk mot tävlingar gillar förstås detta citat:  "There is only one correct way of riding. That is, for the good of the horse and not for the expectations of the judges."

Jag har också hunnit läsa lite bloggar och här är en av mina bloggfavoriter alla kategorier; Walkyria, som på sistone diskuterat mycket ridteori. På Tonusbloggen finns mycket matnyttigt och inspiration för oss som börjat utbilda unga hästar eftersom hon har mycket fokus på markarbete. Julia Eldh har en unghingst som är ett år äldre än Smilla så hennes arbete med Herkules är perfekt att följa för oss. Här finns också mycket inspiration för unghästens träning utan våld och tvång, och förstås för min lilla gamm-gumma Chateau: Allt om hästar. Där finns också ett välmatat länkskafferi till alla möjliga bra hästsajter på nätet.

Sedan måste ni se denna vlog av Josäfin som innehåller mycket humor och sanning om oss ridteoretiker.


George Stubbs "Mares and Foals"




*sämre kan den knappast bli
** fast jag ser förstås ännu stelare och på alla sätt värre ut när jag rider, jag inbillar mig naturligtvis inte att jag rider bättre än han.

Kommentarer
Postat av: ulla

Så mycket intressant om hästar.Jag börjar förstå att det också att kunskaper finns och att de är utan slut.Glädjen över att ha häst är gränslös.Helt underbart.

Mina korsstygn har hjälpt mig att koppla av och få ordning på mina många tankar.Avstressande också.

Ha en fin fortsättning på helgen.

2012-03-24 @ 19:03:10
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Ulla: Ja det är ingen ände på det myckna bokskrivandet och det är bra när barn blir magsjuka. Skönt att man då kan läsa för nöjes skull när nu universitetstudierna får vila en termin.

2012-03-24 @ 20:45:29
URL: http://björkforsbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag citerar dig i bloggen om det går bra ? :)

2012-03-25 @ 09:04:54
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0