Vilda tag i stallet

Chateau stod och myste i vårsolen medan vi avhårade henne när Janne störde friden foto: Aron


Idag blev det lite dramatik på stallbacken. Jag och Aron höll på att göra i ordning Chateau. Aron kratsade hovarna medan jag just skulle till att sadla när Janne plötsligt kom galopperande. Han bockade och brallade som värsta rodeostjärnan och när hans hovar kom farligt nära Chateau satte jag in henne i stallet. Aron tyckte den jättestora "vilden" var skrämmande så jag stängde in honom med Chateau. Majan stopep och surade mot honom men var annars förvånansvärt lugn.

Janne kollar oroligt efter kompisen som skyms av snödrivan innan han beslöt sig för att rymma foto: Aron

När jag skulle ta fast Janne kutade han ut på byvägen mot E4an till. Iskall skräck!

Nå han återvände och jag fick fast honom och satte honom i husarrest i boxen. Inga kom ut och vi inspekterade stängslet. Det visade sig att han helt enkelt trängt igenom undre tråden på grinden och helt demolerat handtaget. Det låg ett extrahandtag i stallet så det var lätt att fixa. Troligen blev han orolig när Chateau försvann utom synhåll. Jaha, den enda som inte rymt denna vecka är alltså Majan. Chateau gjorde det i måndags. vad ska vi göra med utbrytargänget?

Janne i husarrest efter utbrytningen foto: Aron


Chateau är dock enklare till sin natur, hon vill inte följa med någon annan på utflykt, hon vill äta. Därmed är hon lättare att fånga där hon står vid någon höbal och sliter i plasten. Nu får jag försöka hitta på någon distraktion åt Janne när jag ska rida för ridbanan är helt utom hans synhåll. Eller så får jag ta in honom när jag ska rida. Lös på byn vill jag inte ha honom. Majan följer ju med oss lugnt när vi rider-men Janne verkar inte vara den typen om man säger.

Majan och Pila är två hästar som det går utmärkt att rida tillsammans med, lite tveksamt om Janne funkar lika bra


Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej vad jobbigt med rymlingar!

2012-03-18 @ 20:42:53
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Ja, det är inte kul när snön ligger så djup att elstängsel inte funkar. Mat funkar på Chateau, hon rymmer inte med mat i hagen, men Janne har ju en hel rundbal i hagen.

2012-03-18 @ 20:48:53
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vi hade turen att få hagen skottad i förrgår så marknivån sjönk 1 meter!!!



Tack för tipsen på sås!



Ja det är verkligen skönt att ha hästen 5 minuter, speciellt när vi är 2 som sköter stallet själva, det blir ju minst 2 ibland 3 svängar till stallet per dag.

Sen är det så skönt att kunna rida NÄR man vill på dygnet...eller flera gånger per dag om man vill det..

2012-03-19 @ 06:52:23
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Brorsan

Skulle kunna tipsa om coola halsband för hästar.



Men jag törs inte.

2012-03-19 @ 13:56:44
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Skönt att ha hästen nära. Rätt åt dig!



Brorsan: Tror knappas dina halsband funkar på Janne-han är HUGE.

2012-03-19 @ 18:53:56
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ojdå :( tur att ingen kom till skada iaf. Jag är övertygad om att Janne coolar ner sig med tiden. För en normal häst tar det ofta ca 6 månader och ibland längre att landa efter en flytt. Och nu så saknar han väl sin Madde skulle jag tro och är extra osäker.

2012-03-19 @ 23:16:34
URL: http://jezzans.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Jessica: Du har säkert rätt i att han lugnar sig och det är extra jobbigt för honom nu, Madde har ju tid att titta till honom oftare än vi andra. Och tills han har hittat sitt lugn och sin plats i flocken får vi vidta försiktighetsåtgärder.

2012-03-20 @ 05:46:38
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0