Domsöndag i november

Barockbloggen gillar kyrkoåret som den trogne följaren förstått det ger förändring och trygg igenkänning på samma gång. Som nomaden återvänder tll samma visten varje vår och höst men ändå förflyttar sig. Just detta sorgeår har november med sin början med Allhelgonahelgen och sitt slut med Domsöndagen blivit extra novembrig för mig. Jag visste inte innan Godzdogz upplyste mig om det att det var en månad för de yttersta tingen; döden och evigheten i katolska kyrkan, men så blev det ändå, även här på bloggen.
 
Vädret har förstärkt tanken på de yttersta tingen; regn, dimma och gråväder, ishalka och vattenpölar, översvämmade diken men mitt i det grå växer fortfarande gräset och i rabatten växer en del gröna plantor:
 
 
November är en avskalad månad, mellan Allhelgona och Domsöndagen finns inga storhelger om man räknar bort den rara farsdag. I USA är det annorlunda, där firas årets största helg Thanksgiving i slutet av november. Den största familjehögtiden och den stora multietniska festen avslutas med Black Friday som i USA är julskyltningsdagen och stratskottet för julhandeln.  Här börjar det bli likadant, november hoppas affärsmännen ska bli en månad för handel, shopping och julbelysningar. Shopping har jag inget till övers för men julbelysningar är trevligt. Även så här i nya byn utan Candy Cane Lane men med två stora julgranar, här den ena som är byns gemensamma:
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0