Sånger för natten

Ett modernt undantag på denna blogg som sätter en ära i att vara urmodig är denna sångsvan, eller svanesång. En sång om en svan är det i alla fall. Den känns om en godnattvisa för mig. Mina små pojkar vill höra en sång de kallar för "kudden" där en textrad lyder: "nu sover svanen i sin säv, nu väver älvorna sin väv av dina drömmar." Denna sång liknar den godnattvisan mycket fast den handlar om morgonljuset:
 
 
 
Texten för den, som liksom jag, vill sjunga med:
Iđitguovssus girdilit
Hávski lei go iđistit
Vilges dolggiid geigestit
Várrogasat salastit

Njukča, njuvččažan
Buokčal, ligge varan
Njukča, njuvččažan
Ovdal iđitroađi

Iđitguovssus girdilit
Hávski lei go iđistit
Jaskatvuođain savkalit
Nuorravuođain njávkalit

Njukča, njuvččažan
Buokčal, ligge varan
Njukča, njuvččažan
Ovdal iđitroađi

Riegádahte áibbašeami
Oktovuođa váillaheami
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Hej!
Jag försökte googla texten "Nu väver älvorna en väv av dina drömmar" och hamnade här på din sida. Har sjungit kanon på denna fina nattvisa en gång för längesedan men kommer inte ihåg texten. Undrar om du möjligen kan hela texten ellet vet vad nattvisan heter?

Med vänliga hälsningar
Rebecka

Svar: Sov, somna mitt barn. Känn hur hela kudden doftar dröm och dvala. /Sov, snart sover svanen i sin säv, snart väver älvorna sin väv av dina dina drömmar./ Sov i ro, vila och vet att ingen vill dig illa./ Sist upprepar alla i den version jag sjungit: Sov somna mitt barn.
barockbloggen.blogg.se

2014-12-18 @ 23:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0