barock företeelse blir vacker dans

Jag älskar att se på konstdans; balett, streetdance eller TV-tävlingen So you think you can dance, så ofta jag hinner (tyvärr väldigt sällan) ser jag på dansföreställningar. Förra veckan såg jag och h-f en egensinnig föreställning om rädslor som delvis utspelade sig vid "vår" strand här vid Bjumisträsk. En underbart stimulerande halvtimme mitt i stallbygget. Den gav oss ny ork.
 
Idag blev jag påmind om en fantastiskt vacker och tänkvärd dansföreställning av och med koreografen och dansaren Héla Fattoumi som kommer från Tunisien men nu är bosatt i Frankrike. SE hur hon uttrycker så mycet med ögonen när allt annat av kroppen är dolt. Så vacker och våldsam denna kvinnliga tvångströja och trygghetsbarriär mot en bedömande värld är; den heltäckande niqaben. Till slut åker den ändå av och kvinnan blir synlig och herre över sin egen kropp.
 
Se och njut!
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Vackert :) ja kvinnor kan vara vackra och sensuella och tycker det är helt ok , gud skapade ju även henne som en avbild av sig själv att medelst niqab förneka det kan aldrig vara sunt :) tror Lars. Har städat en gång i tiden på ett kontor som då var sveriges största chark företag och det var många manliga stora chefer där, har svårt att förstå att någon vill sträva mot samhälls toppen när man bevittnar allt makt ful spel och hur j-klig man var mot dom få kvinnor som arbetade i denna miljö, mindre med manligt könshormon och mer mor maria tror jag hade gjort susen i sådan miljö, tycker kvinnorna i denna miljö ofta blev titulerade is häxor eller "kärringar" och kan tänka mig att dessa män naturligtvis har svårt att se det moderliga eller mjukhet,kvinnliga i sig själva

http://www.youtube.com/watch?v=UjUEtGGHoWA&feature=related

Svar: Du har så rätt Lars. Du har också jobbat med allt möjligt, som jag, och då ser man ,speciellt som den där lilla städaren som ingen lägger märke till, hur spelet bakom kulisserna verkligen ser ut. Jag tror också på mer blandat. På blandade arbetsplatser har jag alltid trivts bäst.
barockbloggen.blogg.se

2012-09-24 @ 02:13:27
Postat av: Lars

Helt rätt Alma som vanlig arbetare eller städare blir man ju lärd att sammarbeta män och kvinnor eller av utländskt ursprung och tycker det känns naturligt rätt som en stor familj , på elit nivå var det rätt ruskigt när man spelade fult mot andra företag man förstår att i slutändan är det familjer som blir utan arbete man måste nog ha rätt rymmligt sammvete om man vill avancera riktigt till toppen så jag känner mig inte alls hemma där i fulspelet när man planerar på att slå ut andra människor för att vinna mark för sin egen karriär och företag. men du har helt rätt var på ett slakteri en gång där det var 99 % killar och stämmningen var rå och tuff, på mer blandade arbetsplatser fick killarna visa sig från en trevligare sida :)

2012-09-24 @ 20:09:54
Postat av: Alma-Lena

Ja, blandat är bäst. Hör med förfäran hur man förstör SFI i Kiruna genom att skapa könssegregerade grupper för att få muslimska kvinnor dit. Fasansfullt! Förr gick det bra med blandning, men nu ska det fjäskas för extremister. Hur kan man vara så feg? Det förstör dessutom allt från inlärning till integration. Vill man skapa motsättningar? Antagligen. I Kiruna tycker man ju om segregerade dagis för samiska barn och finsktalande barn osv. Apartheid var ju en strålande idé, eller....?

2012-10-01 @ 06:16:18
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars Nilsson

ajaj ja det verkar kass, hade liknande problem när jag var 1:e man för städningen på det där charkbolaget, muslimsk kvinna som skulle städa kontor på kvällen där man och släkt krävde att dörrarna skulle vara låsta och inga män fick vara på hennes arbetsplats men charkföretaget hade hantverkare som hade jour att övervaka olika kyl/frys larm och var ofta tvugna att gå in på kontoret för att kolla larmcentralen som satt där inne så dom sa blankt nej till dessa tossigheter dom måste sköta sitt arbete på normalt sätt, minns att jag tyckte det var rätt normalt att man tar en fika och pratar om arbetet men det fick hon inte,skulle tala genom hennes man.vilken kalabalik det kunde bli när jag skulle kolla städningen (som var mitt arbete) hon la slöjan ibland för att det var varmt kom jag då inn på kontoret så blev det panik var hon lagt den och trä den över huvudet.

Folk får gärna lov att ha sin religion tycker Lars men när kvinnor ska gömmas undan och män och kvinnor inte kan umgås på ett naturligt sätt tror jag aldrig det kan skapa ett sunt samhälle /rellation mellan könen.

Misstänker att resultatet blir likadant när nu rika alltmer kan skicka sina barn till dyra privat skolor, tror att det bygger upp överklass maner och förakt för dom som inte har pengar och oförståelse för fattigas livs vilkor.

Har alltid haft mycket kvinnliga vänner och tycker mig ha haft god nytta av det inte minnst känslomässigt inte ovanligt tycker jag att män som sitter mycket ensamma eller bara umgås i herr föreningar blir hårda och stumma i sitt känsloliv därför tror jag inte på sådana köns segregerade ting.

Svar: Håller helt och hållet med. Det är verkligen svagt av svenska myndigheter och dylikt att tillåta vissa seder som är direkt odemokratiska leva kvar bara för att de drabbar jämställdheten mellan kvinnor och män. Det är som om de där herrklubbarna söker en anledning att få vrida klockan tillbaks på det området.
barockbloggen.blogg.se

2012-10-02 @ 08:36:57
Postat av: Lars

Helt sant Alma tror nog att sådana här "herrklubbar" i framtiden kommer att pressa regeringar och myndigheter att män och kvinnor ska vara seperata,bära slöja osv, risken finns väl alltid att myndigheterna viker sig som fällknivar för att inte framstå som att dom har "islamfobi" men hoppas verkligen jag har fel.

Hittade igår en persisk kvinna som dansar ljuvligt och utan slöja:

http://www.youtube.com/watch?v=1nJbKl23fPM&feature=related

Men sedan har ju ochså perserna tratitioner som går till Jalal al-din Rumi och Zoroastrism som både enligt mitt tycke verkar trevlige än en viss profet och sharia lagar, dikten som citeras i klippen har jag för mig är Rumi, dansen ser ut som en kopia på sufisk dans eller så är damen sufi rent av :)hoppas dom värnar sin gamla kultur.

Svar: Ja, det kan mycket väl tänkas att hon är från den traditionen de ser ju på konst och musik på helt annat sätt inom sufismen än inom andra grenar av islam.
barockbloggen.blogg.se

2012-10-04 @ 12:57:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0