Elva vallhunden

Elva vallar hästarna till vattnet i nya hagen
 
I min planer ingick inte en Border collie finns det någon hundras det varnas mer för? De blir galna och stirriga om de inte får mentala utmaningar dygnet runt och de anfaller barn och bilar om de inte får valla får.Elva kom till mig som en stor och underbar nådegåva så nu vet jag bättre. Vill man ha en kelig hund som pussar på alla som kommer är hon fel sort. Visst hälsar hon vänligt på folk,  men hon är inte den som vill bli kliad i timmar, till det har vi Kaptenen. Men hon håller sig till familjen och speciellt till mig så hon är lätt att ha med sig överallt.
 
Ett problem är hennes enormt starka vallningsinstinkt och att jag inte hittat en enda kurs för att lära mig hur man träna en vallhund. Det enda jag hittat är aktiviteter för dem som redan kan det. Elva vill att hästarna håller sig på plats och helst ska de röra på sig då och då. Förra året gick det inte att ta med henne på ridturerna hon vallade hela tiden, skällde och nafsade hästarna i hasorna. Men nu har hon ett helt annat fokus så hon är perfekt att ha med sig när Chateau sölar när jag ropar på henne i hagen. När vi har Smilla lös på ridturerna håller hon god ordning på henne. När jag säger "Hämta Smilla!" så gör hon verkligen det utan överdrivet skällande och nafsande. Men när hästarna står stilla för länge här på gården blir hon jobbig och där har vi en del att ta itu med med. Men det blir bättre, nu ligger hon ofta och bara ser till att de inte går från gården eller så gör hon som på bilden ovan; väntar på order vid mina fötter.
 
Här har Elva lugnt vallat fram Chateau, Smilla kommer raskt när man ropar. Bilden visar också rangordningen mellan dessa två, Chateau tar ledningen och låter Smilla ha hunden i hasorna när hon väl insett att det är dags att raska på. Men på vägen måste man ju nappa åt sig lite käk, Chateau bryr sig inte om bikiniformen.
 
 
 
 
Här har Smilla betat för länge och kommit långt från oss och Smilla vallar henne fram till mig och Chateau
 
En övning som lugnat Elva är att be henne ligga och vänta, kasta en leksak och ge henne varsågod att fånga den när hon söker ögonkontakt. Den bästa belöning en Border Collie kan få är nämligen att jobba. Där har de som varnar för rasen helt rätt.

Kommentarer
Postat av: ulla

Det vore så kul att träffas.Nästa vecka ,innan skolan börjar,vore det kul att komma till dig och njuta av en stilla stund på din gård.Vi kan väl se att vädret är någorlunda men annars går det när som helst tror jag.Eventuellt har jag en körning till stan för Magnus åker i början av veckan.Vi hörs och ses.Kram.

Svar: Underbart! Jag är hemma hela tiden så då ses vi snart!
barockbloggen.blogg.se

2013-08-07 @ 10:25:26
Postat av: ulla

Är du hemma vid 2-tiden idag måndag?har lust att komma förbi då.
God morgon
Ulla

Svar: Ja, det är jag. Kul att du kan komma!
barockbloggen.blogg.se

2013-08-12 @ 04:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0