Kraftskapande

Jag blir så glad av min gamla Chateau som jag rider nästan med tankeöverföring
 
Jag sysslar ju med kraftskapande ridning, en ridning som ger mer energi än den tar. Namnet är så bra; en kombination av kraft och skapande för detta är energivinade och kreativ ridning. Det handlar om allt från mitt sätt att bli en pålitlig och intressant ledare för min häst när jag hämtar henne i hagen till hur jag ska variera ridningen så den skapar kraft och hälsa hos min häst. För som Ewa-Kristina uttrycker saken: "Du kan rida din häst sjuk, men du kan också rida din häst frisk."
 
För mig är ridning med detta förhållningssätt också en andlig övning i disciplin och kärlek. Min häst ska må lika bra som jag av vårt samarbete och då måste jag disciplinera mig för att ge henne det hon behöver för sin utveckling och lägga undan en del av mina behov för hennes skull. Som med alla andliga övningar blir till slut den disciplin som krävs för kraftskapande ridning en glädje i sig. Som vi sjunger: " Kraft till tjänst blir tjänstens lön." Det kan låta grått och tråkigt, men alla som erfarit det vet att det är den högsta lycka man kan uppnå. Det brukar ibland betecknas med ordet "flow"; det tillstånd som uppstår när man gör något utmanande och intressant och så försjunker i det att man förlorar känslan för tid och rum. Med ridningen är det så att jag också förlorar känslan av gräns mellan min kropp och min hästs, vi blir verkligen ett med varandra. Det är som att rida med tankeöverföring.
 
Detta tillstånd kommer inte varje dag och med ridningen kan det ta många år att förnimma flow första gången. Det gäller att hålla ut och inte ge upp, det är detta som kräver disciplin och sedan kommer belöningen som en oemotståndlig kraft till att fortsätta utveckla ridningen.
 
Ridningen är därför en så bra andlig övning för hela livet. Allt lärande tar tid och ju mer komplext lärande desto längre tid tar det. Ju svårare arbetsuppgift, desto mer kraft måste man lägga in i uppgiften. Men lönen motsvarar också insatsen. Liten insats=liten belöning. Stor insats= stor belöning. Det går fort och lätt att lära sig ett TV-spel och lönen är därefter. Det tar tid och är svårt att lära sig rida, lära sig ett nytt språk, anlägga en trädgård eller bygga ett hus, men belöningen är också därefter.
 
Sv Ps 291 vers 3:
Må vi med vår kärlek slösa,
ej till eget bästa se,
och ur Kristi kärlek ösa,
kraft till tjänst blott den kan ge.
Så blir livets mening skön:
kraft till tjänst är tjänstens lön.
 
Jag är så glad över Smilla som det kommer att ta många år innan hon rids med tankeöverföring
 

 

Kommentarer
Postat av: Lars

Go with the flow Alma :) fina ridbilder och elva hon är med bakom Chateau ser jag.

2013-08-18 @ 11:52:35
Postat av: Alma-Lena

Tack, Lars! Jo Elva hänger alltid med. Hur går det med ditt torp och trädgård?
;;

2013-08-20 @ 05:33:16
Postat av: Lars

tack som frågar :) jo det går jättebra har målat min lilla stuga i sommar som är 10 kvadratmeter planterat nya nytto växter hela tiden. fått olika frö sorter och lyssnat på dom gamla och kloka på koloni föreningen har ätit egna potatis sedan juni och har nyss börjat på vinter potatisen som jag hoppas jag har till nästa år någon gång. Har massor med kryddväxter och mynta som jag gör underbar mynta te på..så känner mig väldigt nöjd med mitt lilla Per-Albin torp. mitt mål är att försöka bli så själv försörjande som möjligt men får vänta något år innan äpple/päron , vinbärsbuskar , vindruvor börjar ge något det mesta är ju nyplanterat men har ätit massor med gott . i lördags hade jag kokta potatis med pepparrotssås och stekt falukorv bara korven var köpt och kan lova det var mumsigt :) la ut en film för några dagar sedan..lite knorr på slutet med politiskt budskap..som vi har resonerat lite innan förstår jag inte dagens politiker Per-Albin var nog betydligt mer jordnära .kanske är det för low-tech för dagens politik att arbetslösa i kristid kan odla mark och ha sitt eget , att vara beroende av matkuponger som många i usa är eller försörjningsstöd och hamna i arbetsförmedlingens karusell är botten, tycker jag i vart fall :) jag fick ju ett år lönebidrags arbete på kyrkogården och det varar tills i vår..men det känns betydligt bättre när man har en back-up plan som med kolonin man är inte helt såld till politikernas eventuella förmåga att fixa jobb och trygghet som i dessa tider mest verkar vara teoretiskt prat.eller om det ekonomiska går helt över styr..

https://www.youtube.com/watch?v=afBLzYYOUok

2013-08-20 @ 15:58:37
Postat av: Alma-Lena

Vad härligt. Jag är så glad att också du lever din dröm nu!

2013-08-21 @ 22:06:08
Postat av: Lars

Tack Alma :) ser dina jätte fina bilder och tänker du har toppen med, fritt och rörligt bra med plats för hästarna.

2013-08-22 @ 07:20:57
Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo, jag lever verkligen mitt drömliv. Det är så jag måste påminnas om att jag lever ibland, man kan lätt tro att himlen landat just där jag bor nu.

Jag har sett på filmen från din koloni flera gånger, det är som en liten bit Fylke, vad jag gläds med dig!

2013-08-22 @ 13:20:37
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Tack så jättemycket Alma :) lite tur i oturen är att grannen missköter sin mark och jag eventuellt får utökat med mark jag har 140 kvadratmeter mark nu inte så jättemycket men hoppas på det dubbla skulle göra susen för odlingarna , jättefina bilder brukar titta, ser ut som du hittat hem till fylke du med :)

https://www.youtube.com/watch?v=sHjv0GS-f8Q

2013-08-22 @ 17:40:05
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, det var nog meningen att du skulle ha mer mark, en liten bit närmare att försörja dig själv. Hörde på radion ett reportage med en kvinnlig sjuksköterska som bodde i en husvagn och odlade allt själv samt hade solceller som elkälla. Hon började nu bygga ett eget litet hus också. Minns tyvärr inte vad programmet hette men det var mycket inspirerande.

Fast man får väl inte bo i en kolonistuga förstås, men det är bra nära.

2013-08-22 @ 21:31:13
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Låter intressant , har inte sett just den med sjuksköterskan men brukar ibland sitta och leta på youtube efter folk som är självförsörjande ,finns en hel del sådant i europa nu när det är kris som i greekland exempelvis,visserligen mest nyhets reportage som denna snutt exempelvis:

https://www.youtube.com/watch?v=2FB3HfXgamg

men intressant ändå,tycker jag. Sant som du säger om den koloni jag har, att vi får för föreningen/kommunen lov att "bo" i stugan över dagen men får igentligen inte lov att sova över, förr fanns det också "djurkoloni" man fick ha höns ,kaniner,duvor m.m men har blivit strängt med djurhållning och försvann på 70-80 talet . Fast jag resonerar så här att sprider sig krisen till Sverige och blir så illa som i spanien och Grekland tror jag att myndigheterna här i Sverige kommer ha viktigare saker att göra än att jaga kolonister om dom sover i sin stuga , eller har 2 hönor :)

2013-08-22 @ 22:35:09
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, alla de som makten haver borde fundera en stund på hur mätt man blir av mjukvara och inse att low tech -hönor är betydligt mer värda i händelse av svält än en ny smart phone.

Säkert kan du använda "don't ask"-metoden när det gäller att bo i stugan i sinom tid också.

2013-08-23 @ 20:10:13
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0