Adventsstjärnor

 
 
 
 
I min ägo finns en klenod som kommer fram i Advent och det är Stora julboken av Jan Öyvind Swahn. Jag har säkert läst den 50 gånger för jag är ju en stor julvän, inte bara påsk- och pingstvän. Allt som har med svensk jul att göra avhandlas där. Bland annat får man där veta hur det kom sig att adventsstjärnor blivit obligatoriska i svenska fönster från 1:a advent till tjugondag Knut.
 
Som ni nog förstått av årets kalendertema här på bloggen är det en kvinna bakom även detta adventsmjuka sken. Hon hette Julia Aurelius och hade genom giftermål kommit till Sverige från Tyskland där det kristna kollektivet Herrnhutarna hade introducerat de orangea pappstjärnorna på 1880-talet. Julia hade en sådan stjärna och tydligen blev hennes vänner och bekanta förtjusta i stjärnan så hon började tiilverka dem i liten skala i Lund på 1910-talet. På 1930-talet började stjärnorna tillverkas och säljas i större skala även i Sverige och nu hundra år efter att Julia Aurelius skänkte advenststjärnor till sina vänner känns en svensk advent tom och innehållslös utan dessa stjärnor.
 
För svensk julstämning är herrnhutarna helt omistliga. De har en förmåga att gestalta evangeliets mysterium i symbolhandlingar på ett absolut himmelskt vis. Symbolerna kan verka kitschiga men de tar alltid tag och är alltid lätt att förstå för alla från den yngsta till den äldsta. Enkelt och genialt på samma gång. Adventsstjärnan skulle förstås symbolisera stjärnan som ledde de Vise Männen till Jesusbarnets krubba i Betlehem och det är fullt naturligt att den tänds just när adventets konung firas med de stilla förberedelseveckorna före jul.
 
Stjärnorna kan se ut nästan hur som helst nuförtiden. De badbollsstora vita orientaliska verkar vara speciellt populära just nu, men fortfarande finns de ursprungliga orangea stjärnorna kvar. Jag blir lite extra glad varje gång en klassisk herrnhutisk stjärna dinglar i ett höghusfönster. Jag vet inte varför, men dessa stjärnor blir som extra kraftfulla just i höghusfönster av miljonprogramstyp som en stark symbol för att visa att Jesus kom till dem som inte är något i världens ögon. Det var just till oss han gav sig på vinst och förlust för sin smärtande kärleks skull.
 
Varje gång jag ser en sådan adventsstjärna tänker jag på en julsång från Puerto Rico; de vise männens visa:
 
Kan du se vår stjärna stråla klar i öster?
Kan du höra sång av ljuva änglaröster?
Vill du följa med och fira Jesusbarnet?
Ära vare Gud som skänker oss sin son!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0