Beatrice

 
Beatrice enligt Marie Spartami Stillman
 
Beatrice, denna mytomspunna gestalt som hyllats av Dante i hans stora Komedi,  hyllas ju också som sig bör i Barock-Olgas egen adventskalender. Så mycket mer då min kära svägerska också heter så. Därför ska dagens lucka vara en sång jag skrev till henne och min bror på deras bröllopsfest till melodin av "Prövningar vi möta få":
 
Prövningar han möta fått och han ofta ej förstått Herrens vägar när han trodde han Infernos portar nått,
men gudomlig komedi slutar ej i tragedi nu är unkistiden slut och Micke fri
 
Bea kom och allting blev tvärtom
Vilken glädje Micke är nu som
en befriad Dante i sitt paradis
och ditt kom han vägledd utav Beatrice
 
Han har jobbat dygnet runt sett en massa TV-strunt i hans unkis-limbo var det tjockt med damm men glädjetunt
men så kom där lyckans fé som kan koka mer än te visst gick vikten upp, det gjorde lyckan me'
 
Bea kom...
 
Purgatorio är slut Micke andas lättad ut.  Bea flyttat in och fyra barn som bonus han fått ut.
Nu som Beas hjärtas kung vardagen känns mindre tung. Det blev gudomlig komedi så Micke sjung:
 
Bea kom och allting blev tvärtom
Vilken glädje jag är nu liksom
en befriad Dante i mitt paradis
och hit kom jag vägledd utav Beatrice!
 
I Komedin av Dante är tre kvinnor hjältarna; St. Lucia, St. Rakel och Beatrice, Dantes barndoms- och ungdomskärlek som gifte sig med en annan man och dog i unga år. Dessa tre kvinnor bestämmer sig för att Dante ska få en chans till ett bättre liv efter detta än han förtjänar och de låter honom därför göra en tur genom Inferno, Purgatorio(skärselden) och Paradiset så han ska lära sig vad livet verkligen är värt.  Han lär sig av denna bildningsresa att kärlek är denna livets största skatt, den är tillvarons guld som skärselden inte förmår bränna upp. Allt annat försvinner i den elden; berömmelse, bildning, rikedom och allmänhetens respekt, men inte det som gjorts, tänkts och sagts i kärlek. Därför blir också Komedin bestående, denna hyllningssång till en älskad och stark kvinna. En kvinna som räddar sin älskade undan meningslösheten i tillvaron och lär honom vad som verkligen är värt något i evighetens perspektiv när han nått mitten av sin levnads bana. Och det är kärleken.
 
Kärleken är tålmodig och god.
Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.
Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig.Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan är begränsad.Men när det fullkomliga kommer skall det begränsade förgå. […]Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

1Kor 13

Gustav Dorés bild av Beatrice

Kommentarer
Postat av: Klaus S

Ordet "kärlek" pekar på något större än vad begreppet "medkänsla" gör, men det är ändå lite intressant att byta ut alla "kärlek" i texten till just "djup medkänsla".
Det gav mig en speciell upplevelse när jag läste texten så.

2013-12-02 @ 23:14:15
Postat av: Klaus S

Åh...jag menar ju i Paulus text, inte i texten inkl den fina sångtexten ovanför!

2013-12-02 @ 23:46:15
Postat av: Lars

Oj vad fint :)

2013-12-03 @ 03:46:49
Postat av: Alma-Lena

Klaus S: En liten muntration på min brors bröllop är förstås inte alls i paritet med Kärlekens lov, men behandlar samma ämne och min svägerska Beatrice så den fick sin plats här ändå. Ditt utbyte av ordet kärleken mot djup medkänsla är ju klargörande. Jag har ju ibland gjort likadant med hängiven tid. Inget av det täcker hela kärleksbegreppet men kan bli en ögonöppnare när man hört detta storord så ofta att det tappat lite av sin enorma innebörd.

2013-12-03 @ 06:12:59
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Lars: Kul att du gillade gårdagens lucka=)

2013-12-03 @ 06:13:38
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Johanna

Du är som en levande uppslagsbok :)

2013-12-03 @ 08:16:23
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

JOhanna: Tack, det låter bättre än när min kompis sa "du är ju närmast patologisk pedagog"=)

2013-12-03 @ 22:24:01
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0