Nyårslöfte

Årets nyårslöfte knycker jag från Stig Dagermans i form av en Dagsedel som han avgav i Arbetaren 1952:
  ”Aldrig mer jag skall i tigergapen
låta mitt huvud göra artighetsvisit,
då jag till dato haft den dumma egenskapen
att underskatta tigrarnas aptit”.
 
Barock-Olga lovar att under hela  2013 aldrig sätta huvudet i ett sådant här gap, på heder och samvete!
 
Enligt Dick Harrison på SvDs historieblogg var detta det första publicerade litterära nyårslöftet i Sverige och det var ett av en lång rad sätt som Dagerman lovade att inte ta livet av sig på. Texten är onekligen rolig, men samtidigt tragisk eftersom Dagerman i november 1954 efter en lång period av skrivkramp och svår ångest tog sitt liv genom att gasa ihjäl sig i sin bil. Dubbelt tragiskt blir det av att allt tyder på att han ångrade sig eftersom han stängt av gasreglaget och öppnat bildörren när man fann honom.
 
Har ni, mina kloka läsare något bra, finurligt, sorgligt eller komiskt nyårslöfte att dela med er av, så är jag tacksam om ni vill dela det med oss andra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0