Tjugondag knut dansas julen ut

Julkalendern blev inte avslutad exakt på rätt dag eftersom det som vanligt var fullt ös medvetslös hos Barock-Olga.
 
Jag tillhör den gamla stammen som firar jul i tjugo dagar. Men inte den urgamla stammen som lever efter den julianska kalendern och precis började fira jul förra helgen. Men när man än börjar fira julen tar den slut efter tjugo dagar. Vikten av ordentliga avslut kan inte nog betonas. När saker sakta bara får rinna ut i sanden blir tillvaron till ett grått gungfly och där vill inte jag vada omkring. Höga berg, djupa dalar och tydliga avslut är min melodi.
 
Därför är tjugondag knut en dag som jag inte slarvar med. Samtidigt hatar jag avsked och sörjer alltid länge över att skiljas. Drömmen om att mötas igen dör heller aldrig ut hos mig, där finns inga ordentliga avslut. Därför är tjugondag knut en  dag jag gillar för vi sjunger ju: "Nu är glada julen slut, slut , slut. Julegranen kastas ut,ut, ut. Men till nästa år igen kommer han vår gamle vän, för det har han lovat!"
 
Granen kläs av och dansas ut.
Allt som återstår är pepparkakshuset. Resten kommer fram igen till advent respektiva jul om knappt ett år.

Kommentarer
Postat av: ulla

Fin bild från rummet i juletid.Så ljust och vilket fint litet pepparkakshus.

Svar: Tack! Barnen gjorde det mesta med huset så jag förmedlar berömmet till dem!
barockbloggen.blogg.se

2013-01-16 @ 20:14:33
URL: http://www.textilejoy.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0