Trettondagsafton

Åh, vad vi alla sett fram emot denna dag.
 
För vår familj är det nog den roligaste dagen av alla de tjugo juldagarna. Trettondagsafton och Trettondagen lärde jag mig att fira när jag var 13 år och fick en kompis från Uruguay/Chile i parallellklassen. Hon hade släkt från alla möjliga håll; hennes italienska mormor var den första som hälsade mig med kindpussar och hennes pappa hade arabiskt påbrå och judiskt. Hemma hos henne talades italienska, spanska, franska och svenska och trettondagen var en jättefest. När jag sedan fick storsonen fyra år senare tänkte jag att han och alla mina kommande barn alltid skulle få fira trettondagen.
 
Inte har vi piniatas och presenthögar men vi ser En trettondagsafton med Imelda Staunton, Ben Kingsley, Imogen Stubbs och Helena Bonham-Carter, bland många andra fantastiska skådespelare. Till den dricker vi brittiskt te med hembakta varma scones och marmelad. Nu förbereder vi kvällens festligheter som bäst så jag avslutar med ett klipp från denna film förutan vilken trettondagsaftonen och hela julen känns mindre skimrande:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0