Rapport från Marrakech

Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna göra det här, men nu bloggar jag från Marrakech. Väldigt annorlunda på Barockbloggen. Nästan för modernt med internet på hotellet och datorn med. Men det är klart att bloggens innehåll inte ändras ämnet blir förstås hästdjur här i första bloggposten från Marocko:
 
 
Vi bor i värsta hotellkvarteren och det första vi såg den första dagen  den första promenaden var dessa hästar. Marrakech vimlar av kalescher dragna av nätta berbiska hästar och andra små hästar av mer arabtyp. De flesta är väldigt vackra men många är magra och ingenstans i denna torra och varma stad ser man hur de får i sig vatten.
 
Här är en "parkering" för vagnshästar men inte en droppe vatten syns, ingen mat heller för den delen.
 
Trots detta icke-intag, blir det en del uttag och därför har de bajspåsar efter hästarna. Jag vet inte var de töms, men det luktar mycket konstigt på parkeringarna. Om det är gödslet som luktar märkligt eller om de har njurproblem pga för lite vatten kan jag förstås inte säga, men det luktar inte vanlig häst utan just djur med överbelastade njurar.
Åsnor och mulor ser man också mycket av, men de får man av någon anledning inte fota. Genast som man vänder kameran mot en åsna hötter en ilsken man åt en och skriker. Nu vågar jag inte ta bilder på åsnor längre. Så det blir en enstaka bild på alla söta, hårt arbetande åsnor här i Marrakech. Kanske får jag fler bilder senare när vi besöker Sidi Bou Othmane igen, byn där" vår" högstadie/gymnasieskola ligger.
 

Kommentarer
Postat av: ulla

mycket tyder på att dessa människans medhjälpare har låg status.Roligt att ni bloggar både här och på er skolblogg.

2013-03-15 @ 18:06:33
URL: http://www.textilejoy.blogspot.se
Postat av: Alma-Lena

Ulla: ja, det är kul att internet funkar här på hotellet och är gratis, så det blir lättare att blogga. Ja dessa underbart strävsamma djur som sliter så hårt för sina ägare skulle behöva lyftas fram mycket mer.

Khadija förklarade för oss igår att åsnor är typiskt för Marocko och att de ofta förekommer på vykort, därför vill folk inte att de fotograferas det är som att visa att Marocko inte är det moderna land det vill vara, och som Marocko är på nästan alla sätt och vis.

2013-03-16 @ 11:27:19
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Bråddjup

Kanske nästa djur här på ranchen?

2013-03-17 @ 17:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0