Ewa-kurs i Vånafjärden 11-12 maj

Datorn havererade och det första som gav upp var bildhanteringen så jag har inte kunnat rapportera från Ewa-kursen förrän nu vid lånad dator. 
 
Denna upplaga var mycket givande trots att jag drabbats av en hemsk influensa med feber,huvudvärk, halsont och rinnsnuva Fullproppad med treo och sömn, jag sov typ hela tiden jag inte var på kursen, gick det dock att vara med. Min gamla häst och jag fick tips för ett långt och lyckligt liv tillsammans som exempelvis mycket öppnor och förvända slutor för att göra henne jämnstark eftersom hennes vänsterlår är lite tunnare än det högra.
 
Mina otroligt lättlastade hästar myser i transporten på väg till Vånafjärden.
 
Framme i Vånafjärden
Ewa-Kristina instruerar Anette och Marino (PRE), Bitte dokumenterar på film.
 
Det var så kul att vara på kurs igen och umgås med andra hästgalningar, det kan ju bli lite ensamt ibland här i skogen. Jag var jättesjuk första dagen men kände mig mycket bättre redan nästa dag av all positiv hästgalenskap omkring mig; instant healing.
 
 
Öppna är bra för att stärka bakbenen och Ewa-Kristina rekommenderar också förvänd sluta av samma orsak. Det funkade allra bäst i trav för oss, men skritten är en bra styrketräningsgångart.
 
 
Jag blev påmind om hur viktigt det är att ha slack stångtygel så hästen kan sticka upp nosen när hon niger igång galoppen bakifrån. En bra galoppfattning kännetecknas ju av att hästen "sätter sig" lite och då reses framdelen automatiskt upp. 
 
 
Ett bra tips när hästen har svårt att förstå öppnans princip att vara vänd från rörelseriktningen är att låta hästen ta några steg ini böjningens riktning och sedan gå rakt fram igen tills det behövs några uppmuntrande steg inåt igen, berättade Ewa-Kristina.
 
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Tack för en underbar helg Lena!
Det var super roligt att ni kom och var med.
Och återigen stort tack för all hjälp och att du är så tillmötesgående och förstående för min halvgalne banan häst ;)
Kram på er allihopa!

Svar: Det var så roligt att vara med och hälsa på igen. Ni skämmer ju bort mig så det inte är klokt! Det är inte besvärligt alls med Janne, jag har ju själv en svamlig unghäst som kan vara en tålamodsprövning för alla ibland
barockbloggen.blogg.se

2013-05-28 @ 01:31:01
URL: http://maddealmkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0