klosterliv

Tog time out två dagar i Allhelgonatid i Lannavaara. Där finns ett nyöppnat kloster och det var det bästa jag gjort på länge. Vila är en underbar läkare.
Den gamla lärarbostaden är nu pilgrimshem. Laestadiusleden som invigdes i höstas börjar/slutar i Lannavaara och går till Lainio. Här är pilgrimsrummet med möbler från antikhandlare i Kalix som de händiga nunnorna fixat till. Allt var vackert och fridfullt och varmt på alla sätt. Huset värms med bergvärme.
Vännen Ann-Helen var förstås med, detta blev årets pilgrimsvandring, mer inomhus än vanligt men långa promenader blev det förstås. Dock bara en liten del av Laestadiusleden, den tar tre dagar att vandra.
Syster Karla är konstnärlig, en egensinnig och skicklig träsnidare. Bland annat krucifixet i andaktsrummet har hon förfärdigat ur ett stycke massivt trä.Hon har också gjort en massa vackra och praktiska möbler och annat i och utanför klostret. Syster Amada, klostrets ledare, kokar örttvålar och fotograferar vykort som bidrar till klostrets försörjning.
Hela huset andas frid som i denna lilla installation i farstun som manar till stillhet och meditation.Sömnen var som flera veckors god sömn utan störningar där. Efter en natt var mina totalt sinade krafter helt återställda.
På Allhelgonadagen firade vi mässan med fader Jeremy från London som officiant (det blev en språkfortbildning för mig dessa dagar eftersom Jeremy inte kan svenska) efter en långpromenad och till middagsbönen 12.00 tändes ljus för avlidna. Ett kloster är det bästa stället att vila på när man just förlorat en anhörig. Här brinner ljus och ett av dem för pappa. Ungdomar från byn tittade in i olika ärenden och fikade förstås, så ljusen blev fler under dagen innan vi vände hemåt vederkvickta och utvilade till kropp, själ och ande. Jo, detta är reklam också; St. Josefs kloster Marias lamm i Lannavaara är en plats att besöka för den som är trött, nedtyngd av bördor och sliten.
 

Kommentarer
Postat av: Martina

Vad fint och vilsamt det verkar med denna klostervistelse. Vilken orden är det?

Jag och min make hade tänkt tillbringa ett par dagar av höstlovet på Rögle kloster utanför Lund, men jag har legat på sjukhus hela veckan. Kan för övrigt tipsa om syster Sophies bok "Stairway to heaven", som jag recenserat på min blogg. Hon är en av systrarna på Rögle och berättar om sin andliga resa i denna välskrivna och självutlämnande bok.

Svar: Det är systrar från Moder Teresas barmhärtighetssystrar som startat en ny orden som de kallar Marias lamm, klostret tillhör St Josef Arbetarens församling. Trist att ni missade klostervistelsen hopas ni snart kan göra ett besök. Bar boktips!
barockbloggen.blogg.se

2013-11-03 @ 17:16:01
URL: http://minervablogg.wordpress.com
Postat av: Martina

Aha! Tack! Jag gick in på hemsidan, men förstod inte ursprunget till klostret.

Svar: Ja, de tillhör ju inte någon gammal orden, men deras priorinna i Moder Teresas barmhärtighetssystrar har gett sitt godkännande och sänt ut dem att starta klostret. Fader Jeremy är "just an ordinary parish priest" som han säger, utan speciell koppling till någon gammal klosterorden.
barockbloggen.blogg.se

2013-11-03 @ 19:50:34
URL: http://minervablogg.wordpress.com
Postat av: ulla fredriksson

En oas för människan.

Svar: Ja, precis så är det. Du måste följa med mig dit någon gång. det är vackert i Lannavaara.
barockbloggen.blogg.se

2013-11-09 @ 19:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0