Amish; Hjortrongull och Tom Bombadill revisited

Följer man med i affacionado-debatter kring Tolkiens värld på nätet* ser man att det pågår en hel del spekulationer kring Tom Bombadill och Hjortrongull. Det diskuteras om de kan vara av alvsläkte eller kanske är de två mayor. Jag tänker att Tolkien gjort ett porträtt av de fullständigt fria människor som inte är beroende av något annat än "något att äta, något att dricka, någon att älska och att hålla kär". Makt, smicker och rikedom biter inte på människor med integritet.
 
Jag vet alltså nästan med hundra procents säkerhet att Hjortrongull och Tom är av Amish-släkt. Här kommer mina bevis:
1. Tom Bombadill kom bevisligen till familjen Tolkien från Holland.Läs själv här. Amish kom till Amerika från Tyskland och Holland. Amish är Pennslyvania Dutch för amerikan alltså talar de Pennsylvaniaholländska.
 
2. Tom Bombadill och Hjortrongull gillar jorden, skogen och skogsarbete precis som Amish.
 
3. Hjortrongull fixar fram de mest ljuvliga matvaror av vad naturen ger, precis som Amish gör.
 
4. Vem som än behöver hjälp får det om de kallar på Tom Bombadill. Så gör också Amish. När tromber och orkaner drabbar deras icke- Amishgrannar hjälper de först till med att bygga upp deras hem innan de börjar med sina egna.
 
5. Tom kan inte tänka sig ett liv utan Hjortrongull, de gör allt tillsammans. Amish lever också i en gemenskap som de vet att de inte klarar sig utan.
 
6. Tom och Hjortrongull har allt de behöver och strävar inte efter det som alla runtomkring tycker är viktigt, precis som Amish vill leva sitt liv i enkelhet och gemenskap.
 
7. De har hästar i stället för bilar och värmer inte upp huset med elektricitet.
 
8. Tom har hatt och skägg, Hjortrongull har klänning och långt hår, precis som Amish.
 
Just nu går en intressant dokusåpa på SVT där man får följa sex brittiska ungdomar och deras semester hos Amish. Den finns på SVT-play (en förutsättning för att jag ska hinna följa något på TV). Se den och rätta mig om jag har fel!
Hjortrongull eller en Amish-flicka?
 
Vem är Tom Bombadill?
 
*vilket jag inte alls gör, men jag har ändå snappat upp detta genom vännen Andreas som hänger med desto bättre

Kommentarer
Postat av: Lars

Fantastiskt :) ja Tolkien är verkligen en rik källa att ösa ur finns massor på youtube, folk som satt musik till hans dikter och covers på musik från filmerna.

Amish dokusåpan måste jag bara se, Ser att tidningarna pratar om budget stup i USA några som med all säkerhet tar det ganska godmodigt är amish är man low tech har häst och potäter i marken behöver man inte bry sig så mycket :)

2013-09-29 @ 19:57:39
Postat av: Lars

p.s

Min absoluta favorit från Tolkien filmerna är "misty mountain" som det finns hur mycket covers på som helst på nätet.

https://www.youtube.com/watch?v=9Kp7SqjMfvE

Hittade en bra häromdagen, en man som heter Colin rudd som sjunger om älv paret Beren och Tinuviel.

https://www.youtube.com/watch?v=JtAIvup6QOU

Var något år sedan det gick ett program om fantasy och rollspel på discovery channel och en väldigt entusiastisk yngling förklarade att Tolkien/Lewis
var pappa till allt vad fantasy heter.Ja han vet att hålla folk sysselsatta Tolkien :)

2013-09-30 @ 16:59:29
Postat av: Andreas Holmberg

Skamligt att både Tom och Hjortrongull rensades bort ur Sagan om ringen-filmen. Och jag håller t.o.m. med Saruman om att han borde ha fått komma tillbaka på slutet av Sagan om konungens återkomst. (De kunde ha kapat en del stridsscener istället).

2013-09-30 @ 18:17:58
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Lars:Ja, du måste se den! Du har så rätt om den frihet de har från det ekorrhjul de flesta springer runt i fast så många ser deras liv som ofritt. Fina klipp!

Andreas: Jag håller fullständigt med dig. De satte till och med in en trist actionscen som inte förekommer i böckerna för att rensa ut så mycket av den verkliga berättelsen.

2013-10-03 @ 20:12:41
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0