fasters gåva

 
Jag fick inte bara Min häst av min härliga faster, hon är faktiskt värd en egen bloggpost bara hon, så ni har något att se fram emotunder rubriken Barockpärlor! Förutom denna perfekta present till en evig hästtjej fick jag också  träd och buskar från Granåns handelsträdgård. Det ösregnade så mobilbilderna är inte de bästa. Men här ovan syns ett prydnadsäppelträd, Malus baccata. 
 
Svartaronia, ett "superbär" och väldigt vackert nu på hösten.
 
Vit vresros, en härdig sort som dessutom får fina nypon nu på hösten. Nyponen här är större än äpplena ovan!
 
Vit Ölandstok.
 
Planteringsvädret var idealiskt så jag hoppas de alla trivs och tar sig i vårt Eden.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Faster m familj

Vad roligt att du valde växter som du kan ha länge och tänka på oss på Västkusten. Vresrosen klarar allt, den hade vi när vi bodde i Skåne i början av 80-talet - den påminner om vår släkt. Vi klarar de flesta motgångar, överlever och går alltid vidare.Ha en underbar höst du lilla goa 50 åring.

Svar: Tusen miljoner tack, kära faster, farbror och mina fina kusiner!
barockbloggen.blogg.se

2013-09-22 @ 21:15:37
Postat av: Lars

Fina växter du fått :) vi har en vaktmästare här nere på kyrkogården som är skogsmulle och älskar självhushållning m.m vi fick lite lektion om aronia att den kan användas som färg ämne till saft och sylt m.m. vresrosen (den rosa) har jag fullt sjå med på kyrkogården är nog tänkt som tåligt vindskydd från början och kan verkligen intyga den ger skäl för namnet vres, omöjlig att bli av med ;) men den är fin när den blommar.Vi har mycket på stränderna här i skåne som fångar vinden och binder sanden. Tänkte att testa göra nyponsoppa för nyponen är ätliga men har inte blivit än.Men från kolonin har jag frusit in massor med mynta och ätit annat gott hallon,jordgubbar,potatis bland annat ...mums.

2013-09-23 @ 15:32:37
Postat av: Alma-Lena

Lars: Hoppas vresrosen trivs här också inte bara i Skåne, vi har ju inte så många rosensorter att välja på. Jag vill också fixa egen nyponsoppa men det dröjer väl något år.

2013-09-24 @ 11:07:57
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Tror det ska gå bra Alma vi hade hård vinter med skånska mått mätt detta året men vresrosorna klara sig med glans. dom är lite besvärliga här på kyrkogården för dom skickar iväg rötter under markytan och sedan börjar dom växa upp lite varstans, men har man plats till dom är dom ju jätte fina,utmärkt vindfång och buskar utmed ett häststängsel exempelvis, dom ser ut som äldre tiders rosor som fanns vid barock eran exempelvis, fina :)

2013-09-24 @ 17:58:44
Postat av: Alma-Lena

Lars: Vilken bra idé! När den tagit sig ska jag dela den och sätta som stängsel för hästarna, mycket finare än elband.

2013-09-25 @ 06:34:51
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0