Kartor

Jag älskar kartor och att vandra. Att planera vandringen med en karta är en fröjd i sig och för mig är det dessutom en enkel sak att få tag i kartor eftersom Hr. Bråddjup arbetar på Lantmäteriet. Kartor är ju visserligen offentliga handlingar och tillgängliga för alla, men jag är så dålig på att leta i databaser och Hr. Bråddjup har förstås inga problem med det så han gör det jag hatar; letar upp kartorna medan jag kan sitta hemma i lugn och ro och hitta den bästa leden för skolresan till kirunafjällen, vilket är ett sant nöje.
Vår vandring gick till Rissajávri, den sk.Trollsjön, den kortare och mer varierade leden från Låktastationen. Där kommer man bland annat till en härlig äng som när vi kom dit var nyss färdigbetad och täckt med en frodig återväxt; förutom gräs fanns hur mycket kvanne som helst, blåklockor, stora stånd av spjutbräken, fjällviol och praktbinka. 5,5 kilometer tar tid när det finns så mycket intressant och vackert att studera. Vädret var också perfekt. Först solvarmt, sedan storm och regn i några minuter sedan sol med en svag bris på denna äng och i den Sagan om ringen-liknande dalen strax innan Rissajávri/Trollsjön snöade och haglade det en kort stund och snåla vindar blåste. Ja, eleverna fick verkligen lära sig att fjällvädret växlar snabbt. Inget av detta kan man se på kartan så kartor räcker inte till en komplett upplevelse, men utan kartan hade vi kanske aldrig kommit dit.
 
 

Kommentarer
Postat av: h-f

Mamma, jag vill också vandra i fjällen med dig ! (: (:

2013-09-01 @ 23:09:22
Postat av: Andreas Holmberg

Trollsjön - är det Rissájavri?

2013-09-02 @ 09:14:46
Postat av: Alma-Lena

h-f: Det måste vi göra snarast!

Andreas: Visst, så tokigt av mig, jag ska genast rätta till det!I folkmun Trollsjön men det gamla och kartnamnet är Rissajávri!

2013-09-02 @ 21:49:39
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Vi gick dit tre familjer med barn veckan efter midsommar för fyra år sedan. Min bror blev som lite snopen när isen fortfarande låg kvar på Trollsjön (jo vi sa så vi också). Men den hade åtminstone gått på Torne träsk! Det blev ett härligt bad efter den lagom långa fjällturen i 20 graders värme men bara 5 grader i det kristallklara vattnet.

2013-09-03 @ 21:54:01
URL: http://missionspsalmboken.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Andreas: Ja det kan bli så varmt i den dalen eftersom den går i syd - nordlig riktning och blåser det från söder blir det så varmt. Vi var en gång där 14 september och det var så varmt att flera i gänget badade i sjön när vi kom fram (en längre led på västra sidan, 9 km), men då var det isfritt;)

2013-09-04 @ 06:06:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Linda

Jag vill också vandra!! Hur länge har man på sig i höst, en månad? Vore så fint!

2013-09-04 @ 10:21:14
URL: http://www.lmd83.blogspot.com
Postat av: Alma-Lena

Linda: Sista helgen i september första i oktober brukar vara hur fin som helst. Hör av dig så kan vi kanske göra det tillsammans!

2013-09-04 @ 17:55:45
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0