Den rika kvinnan från Magdala och andra elefanter i vardagsrummet
Va? Varför skulle det vara mot etiketten att skicka julkort med Jesus i krubban?
Känner "Va??" inför detta med att förminska kvinnorna också. Rätt ofta med människornas värld så känner jag mig som en stendöv på ett diskotek. Fattar nada liksom.
Klaus: "Stendöv på ett diskotek", ja då är vi två. Etikettsexperter är väl inte alltid de mest vidsynta och toleranta, men där tyckte jag en gräns till det helt och hållet löjeväckande överträddes. Eller så har intoleransen mot allt utanför mainstream gått farligt långt.
Och det där med att förminska antalet kvinnor kring Jesus är så intressant och hur man delat upp dem på just dessa karaktärer: Madonnan, Marta-husmodern och horan. Tänk också att så många beredvilligt låtit sin läsning av texterna påverkas av denna indelning. det står inget om att kvinnan i Symeons hus var prostituerad t.ex. men "en synderska" blir naturligtvis en prostituerad. Hon kunde varit en tjuv eller mördare, en änglamakerska eller bedragare, men naturligtvis är det prostitution kyrkans män behäftat henne med. Och typ inget antyder att Maria från Magdala skulle vara identisk med henne, snarare talar allt emot det, men ändå ska de buntas ihop och dessutom med Martas syster Maria som då naturligtvis också är prostituerad, från Magdala och synderskan i Simon den spetälskes hus+kvinnan som räddades från stening.
Jag vet inte om att man sammanfört Petrus med Andreas trots att de var bröder och fiskare båda två. Eller att Josef från Aramitea identifierats med Nikodemus, Johannes pappa Zacharias, Simon den spetälske och gamle Symeon i templet. Fast det skulle vara lika troligt att de alla var samma person som att samtliga kvinnor kring Jesus bara var tre till antalet.
Johanna och Susanna har väl ändå inte identifierats med någon av dessa tre? Däremot Bartolomeos med Natanael. Lena Einhorn tror ju att Jesus och Paulus var samma person (rätt radikalt, faktiskt). F.ö. håller jag med dej, utom i formuleringen att NT:s författare var ANGELÄGNA om att ge kvinnor MINSTA MÖJLIGA utrymme. På många sätt barn av sin patriarkala tid, ja, men ordet ANGELÄGNA uttrycker en medveten avsikt som jag inte tror att de hade. Och MINSTA MÖJLIGA utrymme skulle väl innebära att de retuscherades helt eller att jungfru Maria (som oundviklig föderska) ensam fick representera kvinnokönet?
Andreas:Kul att du kommenterar detta så konstruktivt!
Jag har tyvärr hört predikningar med detta märkliga innehåll, där "kvinnorna inte var så många som man tror" och de "gick inte med på vandringarna utan höll sig hemma och var goda mödrar". Något av det sämsta med min andliga bakgrund är kvinnoförnekandet. Bara mödrar får finnas-på villkor att de håller sig strikt till hårt arbete och barnafödande t.om. bibelläsning är fel syssla för kvinnor över konfirmandåldern.
Kvinnan vid Sykars brunn t.ex, det var inte hon som predikade evangelium för folket utan Jesus. Hon bara tog dem till honom vilket vi inte ska tro är att evangelisera, för "kvinnor ska inte predika ordet". Vi ska inte heller inbilla oss att Johanna och Salome lämnade man och barn för att försörja Jesus, de bara bjöd på mat när han kom förbi. Det kunde dessutom ha varit samma kvinna som försörjde Jesus men kallas olika saker för de har flera namn var, som jag Alma-Lena.
Kvinnorna vid graven var typ bara mamma Maria och Maria Magdalena osv. Likadant där, de predikade inte påskevangelium utan sa bara till lärjungarna vad som hänt-vilket ju inte alls är samma sak som att evangelisera eller predika ordet. Kvinnor ska bara lära sina barn att följa Guds ord. Punkt.
Detta är desto mer underligt som Laestadius framhöll tre kvinnor som oerhört viktiga för honom och hans andliga utveckling: modern, frun Brita-Kajsa och Maria Clemensdotter. Hans fru och mamma passar väl in i laestadianbilden av kvinnan, hårt arbetande tuffingar som lärde honom tro och födde barn, men Maria Clemensdotter gör det verkligen inte.
Laestadius var tvärtom väldigt uppmuntrande kring kvinnor och deras tjänst. Detta sätt att lära om kvinnans ställning växte fram som en back lash mot kvinnornas ökande jämställdhet i samhället under 1930-1970-talet och tog sin nuvarande form i striderna kring kvinnliga präster på 1950-talet då också senaste större laestadianska väckelsen utbröt och ebbade ut.
Om evangelierna: Jag tycker nog att man "valt" att ha kvar bara nödvändiga kvinnor, men jag är naturligtvis medveten om författarnas omedvetenhet. Hade de varit medvetna, hade de nog gjort som du skrev: tagit bort alla utom mamma Maria som de gjort med nästan alla kvinnor i Jesu stamtavlor(utan att vara medvetna om sina val).
Du har så rätt i att Lena Einhorn gjort detsamma med Jesus och Paulus, vilket stämmer väl med min tes om att nu är Jesus elefanten i vardagsrummet medan kvinnorna börjar plockas fram. Lite väl felaktigt ibland, det gäller speciellt Maria från Magdala och mamma Maria.Framhållandet av dem är ju mest bara ytterligare en patriarkal självbekräftelse och (våt)önskedröm.