Två hästar en ryttare II

Nere på ridvägen är det dags att låta Smilla springa lös en stund.
Full galopp lös  i några minuter i taget är bra för växande hästar. Smilla tycker det mest är bara kul.
Men när Elis kommer skidande är det mer intressant att hälsa på honom. Skogen är full av kompisar för lilla Smilla.
Just idag har Smilla tränset på för attt jobba lite mer fokuserat efter lösgaloppen, men grimskaftet sitter alltid i grimman. Härnäst på schemat klättring:
Branta backar är bra för alla hästar men speciellt för unga hästar som ska bygga fysik för resten av livet:
Hemma igen:
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Backträning är bra för alla hästar. Rider du även ut på stången? Jag skulle vara "rädd" för att få missförstånd gällande kommunikationen då stången är så skarp och ute är det oftast inte "finlir" man sysslar med.

2014-03-05 @ 19:58:05
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Nej, Smilla har bara slickat på Chateaus stång någon gång långt innan hon tränsades för första gången, hon har ett tredelat egg-bett som bara får henne att tänka till lite mer.

När jag rider jobbar jag fortfarande mest med grimman men styr lite med tyglarna.När vi kör är det dock bara tränset på.

Stång blir ett mycket senare kapitel, om alls. Chateau älskar sitt bett,Smilla sitt men hon har det sällan. Kanske får hon alltid jobba med det-eller inget alls. Vi testar oss fram. Jag tränsade henne mest för körningen och för att hon tyckte det var så spännande med Chateaus bett.

Jag tränsar henne alltså sällan och alltid för någon särskild uppgifts skull. Det är mer som en signal om att nu är det inte bara motion och bus.Jag märkte direkt att hon blir mer koncentrerad med bettet. Det är som Ewa säger, man får liksom kontakt med hennes hjärna bara av att hon tuggar på det.

Backträning är superbra för alla hästar. Chateau växte ju upp bokstavligen vid foten av Kebnekajse och där vi bodde förr var det enorma backar hela tiden och hon är ju väldigt stark. Jag är glad att jag bor vid några branta backar även om de inte är lika långa som i Kirunafjällen. Hagen är också rejält kuperad så förhoppningsvis blir Smilla lika hållbar som gamla gumman Chateau.

2014-03-06 @ 07:14:40
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0