Kristi Himmelsfärdsdag

En av mina favoritdagar i kyrkoåret är denna. Kristi Himmelsfärdsdag kommer så rätt i tiden varje år när man bäst behöver pusta ut. Men i år blev den direkt livräddande för mig. Jag gillar dessa extra helgdagar mitt i veckan, veckorytmens synkoper som gör livet intressant. Man reagerar. Just ja, det är ju söndag på en torsdag!
 
På samma sätt bryts den invanda jordbundna lunken med att Jesus gör något märkligt denna dag. Från att ha uppstått från de döda, vandrat omkring på jorden som vanligt, gjort upp eld, fiskat och ätit fisk och glödkakor med sina vänner, lämnar han nu jorden och blir himmelskt allestädes närvarande och därmed osynlig men närmare sina vänner än någonsin tidigare.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Martina

Vad fint! Glad helg!

2014-05-29 @ 07:43:15
URL: http://minervablogg.wordpress.com
Postat av: ulla fredriksson

Denna extra söndag är verkligen en välsignad dag på många sätt.Må den också ge dig och de dina lite extra vila.Vi hörs och ses

2014-05-29 @ 09:16:04
Postat av: Lars

Tänk förr i tiden när det fanns gått om fridagar för firande av olika Helgon och reflektion över livet, bättre perspektiv på vad livet är och borde vara, än dagens "arbets" samhälle, kopplar av jag med pysslar i kolonin :)

2014-05-29 @ 17:16:22
Postat av: Alma-Lena

Martina: Tack!
Ulla: Ja vi kurerar oss och vilar. Hoppas vi får mer te-tid snart, du och jag.
Lars: Visst medeltidsmänniskan var smartare än vi tog inte ut all effektivisering i pengar utan såg till att få mer ledighet och fler händer i arbete i stället. Förkortad arbetstid som är så omöjligt nu gick utmärkt då.

2014-05-31 @ 01:41:39
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0