Hesekiels syn om den yttersta dagen kapitel 47
Våld kan väl också vara dåliga konsekvenser av ett visst handlande eller förhållningssätt.
Typexempel "Naturens hämnd" där miljöförstöring leder till exempelvis fler stormar, bränder, torka - sådant som kan leda till minst lika mycket lidande och förstörelse som bomber och granater.
Och om man tänker sig att Gud är ytterst ansvarig för skapelsen, kan man då säg att "Naturens hämnd" = "Guds hämnd" ?
Jag vet inte, jag bara funderar. Våld behöver inte alltid bero på ond och destruktiv vilja.
Det där blev lite svårbegripligt.
Försöker igen:
Kan man tänka sig att en skadad "gudomlig ordning" -analogt med en skadad "naturlig ordning" - kan leda rent LOGISKT till konsekvenser som i sin tur leder till lidande?
Och att detta lidande för den enskilde upplevs som våld, av naturen och/eller Gud, utan att naturen / Gud haft något intresse av att skapa lidande eller bestraffa. Det är bara så att den skadade ordningen rent LOGISKT leder till dysfunktion och lidande.
Jämför med följderna av miljöförstöring.
Vet inte om det blev klarare.
Klaus. Precis så tänker jag. Jag älskar Domsöndagen, jag tycker det måste finnas en gräns för det lidande människor åsamkar varandra och jorden. Men jag tror inte Gud är som "Preacher" i Pale Rider eller "Gestur" i Korpen flyger. Det är mer som du beskriver.
Vi driver historien dithän (jag låter som Marx) och skulle Gud inte reagera skulle det vara ren grymhet. Jag tänker mer på bilder av utstuderad tortyr i evighet som de excellerade i under hundratals år i västkyrkan. Det våldet är helt främmande för Guds väsen. Jag tror att när det står att det onda ska förintas, då är det just det som sker inte att Djävulen ska agera som någon slags tortyrexpert på Guds uppdrag i evighet.