Skönheten och godheten, Chipmunkarnas bidrag till denna blogg II

Men något hände, det goda vändes till sin motsats. Vinden blev orkaner och den förstfödda människan mördade sin lillebror i svartsjuka. Och svartsjukan gällde ingen mindre än Gud och hans kärlek. "Gud älskar dig kanske mer än mig, men du ska inte tro att du är något för det!" men Gud, världslitteraturens förste detektiv, avslöjar mordet och Kain får som straff att lämna sin födelseort och marken han brukat. Han svarar Gud: ”Mitt straff är för tungt att bära. Du driver mig bort från marken, bort ur din åsyn. Rastlös och rotlös kommer jag att vara på jorden. Vem som helst som möter mig kan döda mig.”
 
Gud visar då vem som är Gud och likt en sentida detetektiv; Fader Brown, är hen nådig och barmhärtig , även mot den förste mördaren: Herren svarade honom: ”Jag lovar att Kain skall bli hämnad sju gånger om, om någon dödar honom.” Och Herren satte ett tecken på Kain, för att han inte skulle bli dräpt av vem som helst som mötte honom.
 
Sedan läser vi att Kain blir stamfar både till den förste mannen som inte lever jämställd med sin hustru utan : "Lemek tog sig två hustrur". I dessa ord "tog sig" ryms ett universum av kvinnohat, kvinnoförakt och kvinnorförtryck. Men Lemek har inte bara två hustrur, han har två sidor också. Den ena sidan är att han är den förste i historien som upphöjer sig över Gud:
”Ada och Silla, lyssna till mig,
Lemeks hustrur, hör mina ord.
Jag dödar en man för ett sår,
en yngling för en skråma.
Kain blir hämnad sju gånger om,
Lemek sjuttiosju.”
 
Den andra är att  "Ada födde Javal, och han blev stamfar till dem som bor i tält och håller boskap. Hans bror hette Juval, och han blev stamfar till alla som spelar lyra och flöjt." Vackra ting och vi vet också att Abraham var en boskapsherde, Israels folk var nomader från början, ja, Abel som mördades av Kain var ju själv en herde och till slut kommer Jesus att säga att han är den Gode Herden.
 
Stackars Silla föder dock sonen Tuval-Kain som blir smed och då inspireras Lemek till sin lovsång till sig själv om hur han hämnas sig själv värre än Gud beskyddade Kain, så det är ingen djärv övertolkning att Tuval- Kain får stå som vapnens upphovsman och krigets ursprung i detta koncentrat av världshistorien som presenteras i Bibelns första bok.
 
Och allt detta ondskap hinner utvecklas under loppet av tre korta kapitel från den stund då gudsvinden svepte kärleksfull över vattnet. Vår fria och trygga plastpåse har blivit sin antites:
 

Kommentarer
Postat av: Klaus

Åh, plastpåsen är människan. Från dansande oskuldfullhet till en fara. Vi måste hitta en tredje film - den om påsens försoning.

2014-10-31 @ 13:43:42
Postat av: Klaus

Så Kain och hans ättlingar var liksom dubbelt fördrivna då? Först föräldrarna ur Paradiset och sedan ännu en gång.
Kvinnoförtryck uppkommer på en plats dubbelt fördriven från paradiset.

2014-10-31 @ 15:01:01
Postat av: Lars

Människan när stora drömmar om att lära och förstå och inget fel i det.

https://www.youtube.com/watch?v=2fCf-i4Nnw8

Kunskapens träd hon åt av är sannerligen på gott och ont makt och förtryck, ser man på tv och krigsskildringar och stora atom vapen som exploderar visar att människan inte riktigt är sin kunskap mogen hon trampar snett, missar målet (syndar)människans överlevnad på planeten och även dom stora drömmar som finns att färdas bortom stjärnorna klaras inte om människor för alltid bygger livet utifrån makt och snäva nationella gränser och förgifta jorden, ja människans överlevnad och drömmar hänger helt på vilka moralisk/etiska val hon gör, ingen ensam nation har råd att bekosta expeditioner bortom stjärnorna för det krävs att männskligheten verkligen blir brödrar och systrar och hjälps åt,Får man tro bibeln blir det just så en dag.

Och våran plastpåse som äts av delfiner och andra djur blir kanske av nedbrytbar plast,och försonas med alla djur och sin skapare vem vet :)

2014-10-31 @ 17:15:23
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Ja, leta upp en sådan=) Pastor Jansson hade kanske en djupare tanke med "livet är en påse".

Ja, du har så rätt om fördrivandet av Kain. Att bli dubbelt fördriven, och han säger ju särskilt att han inte står ut med att vara långt ifrån Guds blick, han vill bli sedd av Gud. Därför är texten så rörande. Först blir han avundsjuk på det han ser som att Abel är mer älskad av Gud än han själv och sedan står han inte ut med att inte bli sedd av Gud. Så långt ifrån den straffande guden som man skrämde barn med: "Gud ser dig!" som hot när det borde vara en tröst.

Att vara fördriven och känna sig oälskad skapar måhända behov av att ge se på någon som inte kan försvara sig, så börjar kvinnohatets historia.

2014-10-31 @ 17:22:00
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, men eftersom vi är påsens skapare och vi människor allt som oftast är ganska urpåsade på försoningsalternativ litar jag mer på vår skapare än påsens vad gäller en bättre värld.

2014-10-31 @ 18:07:15
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Lars

Helt rätt Alma, vi små människor kan ju bara välja väg som vi tror är bra , sen får man se hur det blir, förändringar och korrigering här i livet brukar vara nödvändigt :)

2014-10-31 @ 18:15:32
Postat av: Lars

Men hänger inte riktigt med helt Alma :) om man som kristen kämpar för ökad demokrati i fattiga diktaturer, är för fair traid , vill att fattiga ska ha mat att äta, är mot traffikin är det väl just världs förbättring man sysslar med ? något bättre och ljusare en trevligare värld ?

2014-10-31 @ 19:07:29
Postat av: Alma-Lena

Lars: Absolut och jag tror vi får både kraften och inspirationen från vår skapare, vare sig vi vet det eller inte. För att engagemeng inte ska vbli en ungdomsfluga som fort går över tror jag vi behöver vara medvetna om att det är det här vi är skapade till. Det naturliga för oss är att leva i samklang med hela skapelsen. "Med Gud och hans vänskap" håller vi ut i att göra rätt. Så tänker jag.

Lämnad åt mig själv blir jag verkligt outhållig.

2014-11-01 @ 06:50:12
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0