Vänner och fiender
"De som blir offer har ofta en speciell personlighet. De är kompetenta och tycker om utmaningar. Det finns flera studier som visar att kompetens är en riskfaktor. Det handlar om revirbeteende hos den som känner sig hotad och ser sig förlora mark och resurser. En maktobalans har uppstått." berättar professor Reza Emdad. Detta gynnar ju inte att elever vågar visa sin kompetens i skolan eftersom detta bestraffas av kollektivet.
Mobbaren har också en speciell personlighet, visar många studier. Förövaren har inte förmåga att känna med i andras lidande eller se hälsokonsekvenserna av mobbningen. Hen kan inte reflektera över sitt beteende. För att lära sig på djupet och verkligen visa förståelse för olika ämnen krävs den förmåga som mobbaren förlorar genom sitt beteende.
Förr blev eleven som utsattes för utstötning och mobbing utsatt varje skoldag, varje vecka, men när eleven kom hem, hade lov och under helgerna var det lugnt. Mobbaren hade det också lugnt på helgerna. Det lustframkallande torterandet kunde inte pågå på fritiden och beroendespåren i hjärnan blev inte så djupa.
Nu tar mobbingen ingen rast. Skolbarn från förskola till gymnasium har sitt sociala liv på nätet och mobilen finns alltid inom räckhåll. Offret kanske stänger av sin mobil på fritiden för att få ro, men om den enda gemenskap offret har är vissa fega kompisar som i skolan sitter tyst men på fritiden ger sympati via nätet är det inget alternativ. Men framförallt blir mobbaren utsatt för ständiga duschar av dopaminer och det vet all beroendeforskning att det krävs större stimulans hela tiden för att nå samma lusteffekt om missbruket pågår hela tiden. Det leder i sin tur till större hjärnskador.
Mobbing påverkar alla i den grupp där mobbing förekommer: mobbaren, offret och de som tigande medverkar eller tysta ser på med avsmak. Det enda som kan stoppa mobbing i en grupp är enligt forskarna att en person med större makt än mobbarna stoppar mobbingen eller att den kompetenta mobbade individen tar sitt pick och pack och går innan hen fått för svåra skador.
Kanske är skolans problem inte för få nationella prov och för få år av betyg. Kanske skolan har för få personer i maktställning med kurage nog att stoppa mobbing av både personal och elever och för få tillfällen till andrum för mobbare och deras offer.
Tänktvärt.
Johanna: Tack, ja du vet ju genom ditt jobb och utbildning också. Det förvånar mig att ingen hittills tänkt på resultaten kopplat till den förlängda mobbingen som förekommer idag.