Ewa kurs 6-7 september

Egentligen var min gamla sötnos Chateau i lite dålig form med overkade hovar pga att vår hovis varit indisponibel och jag hade inte tänkt vara med ens som markdeltagare pga tidsbrist, men så blev tre hästar helt utslagna och flera vänner blev stående med outnyttjade ridpass så jag tänkte att jag köper ett av Johanna iaf. Det är ju aldrig fel att träna Smilla på nya saker som att inte få följa med när Chateau åker iväg. Dessutom behöver Chateau och jag  input för jag vill att min gamling ska leva länge än.
 
Bitte och Godis får förstås alltid vara med här eftersom Godis är som en stor energibomb till karamell.
 
Denna kurs hade mycket fokus på den unga hästens utbildning så jag är glad att jag ändå pressade in den i schemat. Några minnesanteckningar:
 
Ge hästen tid både att förstå och att utveckla en rörelse. Det går fort att utbilda en unghäst om man ser till att aldrig lära ut fel saker utan tar det i så små steg att hästen har alla möjligheter att lyckas.
 
Tillräckligt svag böjning på böjda spår i början är viktigt för att hästen inte ska tvingas göra fel.
 
Vi fick också många användbara ridövningar på bana som jag själv lätt omsätter till min ridäng och skogsridingen. Tyvärr svårt att rita upp här på bloggen men jag kan fresta med en ny bok av Ewa som kommer strax där ridvägar får en ordentlig genomgång.
 
En ridövning jag och Chateau fick med oss var skrittpiruett+galoppanslag. Vi har ju jobbat mycket med piruett+galopp. Varför jag inte själv kommit på denna roliga styrketräningsövning fattar jag inte. Johanna var snäll och filmade oss så det blir inga bilder på oss på bloggen men jag tog också några bilder.
 
Jessica med Faxe som gjorde mig tårögd, han liknade fina gamla Pålle på alla sätt utom färgen. Som tur är var hans personlighet den mest slående likheten med Pålle. Grattis till en topphäst, Jessica!
Juliah och fina gamla Rosa. Hon har själv ridit fram denna välmusklade profil hos sin fd travare som nu nått 20-årsåldern men när Juliah började rida akademiskt på henne var Rosa fyllda 15 år.
Helgens skönhetschock: supersnyggingen CV/Cewe?* med vackert ridande husse Daniel.
 
'Vet inte hur man stavar namnet på denna urtjusiga kallblodstravare
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja det var en bra kurs :)
Fick jag pengar av dig, har glömt bort?

2014-09-20 @ 10:01:20
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Ja, det fick du, en sedelbunt, du tar ju inte kort=)

2014-09-20 @ 10:30:10
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: johanna

Haha vad bra ;-) jag har nog lagt dom på nåt bra ställe.

2014-09-20 @ 15:57:36
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0