Kyndelsmässodagen

Så här tyckte Hans Holbein d.ä (1465-1524)att det såg ut när Jesus mötte Hanna och Symeon i templet
 
Idag är det den riktiga kyndelsmässodagen. Det är en fin dag mitt i vintern som talar om ljus, Jesus och hans familj i templet som möter Hanna och Symeon som väntat på Israels tröst hela sina långa liv. Hemma hos oss firas denna dag lite extra dels pga att i våra hemtrakter är vi lite bakom och Kynttelinpäivä firas där som en lille jul. Jan Öyvind Swan lär oss att så firades Kyndelsmäss på många ställen och ibland kallades den också "kärringajul" en dag som på dessa ställen alltså sågs som en festdag speciellt för kvinnor.
 
Dessutom föddes farmor Saima 2 februari så kalasandet blev väl lite extra accentuerat hos oss av den anledningen. Farmor, kantorn, föddes alltså denna dag som också är en stor kyrkomusikdag. När jag var liten spelade vi även upp scenen med Jesubarnet i templet i kyrkan och sedan sjöng t.ex. ungdomskören "Nunc Dimitis": "Herre nu låter du din tjänare fara hädan i frid efter ditt ord. Ty mina ögon har sett din frälsning vilken du har berett till att skådas av alla folk. Ett ljus som ska uppenbaras för hedningarna och en härlighet som ska givas åt ditt folk Israel." (Tagen ur minnet så kanske blev något ord fel).
 
Kyndelsmäss skulle man förr ta ljus till kyrkan och få dem välsignade så de varken skulle orsaka eldsvåda eller ryka för mycket samtidigt som de skulle räcka till nästa år. Ljusstöpning hörde vintern till när utomhusjobben var färre än under sommarhalvåret. Vi tänder ljus i huset här hemma, vi sena tiders kyndelsmässofirare som inte måste hushålla med allt i tolvmånaderscykler.
 
Men bäst av alla mysigheter denna afton är just Symeons lovsång och alla olika tonsättningar av dessa ord som i Bibel 2000 lyder:
 
”Herre, nu låter du din tjänare gå hem,
i frid, som du har lovat.
Ty mina ögon har skådat frälsningen
som du har berett åt alla folk,
ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna
och härlighet åt ditt folk Israel.”
 
Här tonsatt av Arvo Pärt:
 
Här en version av en tidig favoritkompositör Giovanni Pierluigi da Palestrina:
 
Och här kan man sjunga med själv i Purcells version: http://youtu.be/nM8s36LE5Fc
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Klaus

Åh, dessa gåtfulla ansikten. Med dagens ögon sedda snarare på en begravning än något annat. Jag tycker inte illa om dem, men stannar upp och undrar om det handlar om konstens ideal eller om psykologi eller vad...och de är mer som ett kollektiv än olika individer.

Jämför med Rembrandts Symeon.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8c/Rembrandt_Simeon_houdt_Jesus_vast.jpg

eller

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/28/52/44/2852440b491d5cc854eebd74e66fc4a0.jpg

Om jag vore fri och full av energi skulle jag forska på ansikten i bildkonsten och ansiktenas sammanhang med olika faktorer genom historien

Svar: Ja det var inte okej att le och skratta förr, bara när jag var barn fick jag ofta höra av gamla att man inte ska skratta, det lockar fram Satan. Det stämde dåligt på min ständigt skrattande farmor, jag tror hon skrattade fram en levande tro i son omgivning.Det stämmer dåligt med Den Heliga Anden också om man läser Bibeln.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-03 @ 12:49:02
Postat av: Klaus

Ledsen om det blir tre ex av detta, det liksom fastnar inte när man skickar kommentar.

Slås av deras ansiktsuttryck, det är som att alla har samma ansikte och mer begravningslikt dessutom. Tycker inte illa om det men stannar upp och undrar.

Googla på Rembrandts Simeon eller Symeon. Det är som något tillkommit i människosjälen. Eller handlar det bara om konventioner i bildkonsten?

Svar: Nej, du har rätt renässansen gjorde bildkonsten annorlunda eftersom man började se människan och intressera sig för henne. Medeltidens madonnor var mer gudinnor och Jesusbarnet såg sträng och obarnslig ut, renässansen bjöd människan in i bilderna och barocken ännu mer.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-03 @ 12:53:26
Postat av: Lars

Kollar man krucifix ser man en förändring där med väldigt gamla sådana från 1000-talet exempelvis så ser jesus ut som en segerrik kung och strålar av seger när han hänger på korset, triumf kors tror jag det kallas, längre fram så börjar jesus gestaltas med hängande huvud ,plågad. Mer realism kan man säga.

Gjorde faktiskt ett fynd för några år sedan vi var ett gäng kyrkogårdsarbetare som var och rota i en gammal (tionde) lada och hittade ett krucifix som såg väldigt gamalt ut, lämnade över det till en präst som blev förfärad att det låg slängt i en lada, numera står det mitt på altaret i kyrkan, fick lov att forska på det lite ,stilen kallas gotisk stil dessutom renoverades kyrkan med gotiska valv och tyska och holländska hantverkare kom resande till Sverige och utförde arbetet, och en del var lärda i träarbeten och sniderier.Korset kan vara från den eran.

2015-02-03 @ 23:52:39
Postat av: Klaus

Ungefär när i tiden var det?

2015-02-04 @ 10:15:19
Postat av: Lars

Klaus enligt uppgifter jag får fram så menar man att den gotiska stilen började någon gång på 1100-talet och fanns representerat i hela europa på 1500-talet, ser att det finns en privat person som fotat och forskat en del vid den kyrka där jag arbetar.

http://www.martensson.net/raa/rauskyrka.html

Han skriver om en renovering och gotiska valv murades upp på 1400-talet, crusefixet ser ganska sletet ut har tappat någon arm osv skulle tro det är från samma renovering och era. jag frågade lite försiktigt om det inte var lönt och bra att skicka crusifixet på ålders datering och konservering, men än har det inte hänt något tyvärr, bara att det ursprungliga crusefixet från 1970-talet (som såg hemskt ut) åkte bort och blev ersatt av detta som ser lite mer "riktigt" ut i en gamal medeltids kyrka ;)

Svar: Vad spännande att få vara med om ett sådant fynd! Vilken tur att du finns, Lars så vi får del av allt detta intressanta,
barockbloggen.blogg.se

2015-02-04 @ 11:47:21
Postat av: klaus

Det var ett fint arbete om en fin kyrka. Trollhistorien verkar finnas på flera orter.

2015-02-04 @ 23:04:56
Postat av: Lars

Tack Klaus, ja folktron var ju väldigt utbredd förr , troll och älvor verkar fortfarande hålla sin plats i folks sinnen även om det numera heter fantasy och data-spelens domäner.

2015-02-05 @ 01:38:31
Postat av: Anonym

De finns allt på nätet också..

2015-02-05 @ 09:37:36
Postat av: klaus

(Det var jag som var "anonym")

2015-02-05 @ 09:39:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0