Nationalsång

 
Nationaldagar är sannerligen barocka företeelser. Plötsligt ska alla inom samma streck på kartan smickra varandra en hel dag och yvas över att vara bättre än alla andra utanför dessa kartstreck. I dag firar ett något mindre streckbundet men inte mindre högmodigt folk sin nationaldag. Nationsången är lika storvulen och skrytsam som de brukar vara:
 

[…] Lapplands släkte, sameätten, obräckt har sen mäktat utstå mördartjuder, slemma köpmän, sluga skattekrävarskaror. Hell, var hälsat, sega släkte! Hell dig fridens rot och fäste! Krigisk fejd har aldrig flammat, aldrig spilldes brödrablodet ibland Lapplands lugna ätt.

 

Våra fäder övervunno vrånga våldsmän fordomtima, bröder låt oss likaledes strida segt emot förtrycket! Solens söner starka släkte! Dig kan ingen ovän kuva, blott ditt väna språk du vårdar, minnes forntidsfädrens maning: Sameland åt samerna!

 

Men det finns en nationalsång som är annorlunda så varje nationaldag spelar jag denna världens finaste nationalsång, därför duger den också åt flera länder Tanzania, Zambia och Sydafrika:
 
Gud välsigne Afrika ...
Hör våra böner,
bevare oss Gud, dina barn
 
Gode Gud, välsigna Afrika
Låt oss våga vara modiga
Ge oss av din ande, mer och mer
Hör oss när vi ber
Välsigna Afrika

//: Hör våran bön /
Helig ande, ge oss helig ande /
Gud välsigna folket://

När dina barn ropar till dig
Svara oss Gud
Hör oss när vi ber
Välsigna Afrika

Led oss hela vägen ända fram
Låt oss känna styrkan av din hand
Låt oss leva trygga i vårt land
Hör oss när vi ber
Välsigna Afrika

Kommentarer
Postat av: Lars

Ja det sydafrikanska national sånger är ju inte så skrytfull, och någon det stämmer väldigt bra på är Nelson mandela som var en riktig försonare.

Såg att sofia jannok uttalat sig att Sveriges regering behandlar samererna som lort, och läste härförleden att en sameby ville ha tillstånd av ett statligt skogsbolag som nu äger deras mark, ifall dom fick samla kaffeved i skogen, men fick blankt nej, du gamla du fria ekar ju mest tomt då och verkar ha släktskap med upplåsthet, media och politiker här i Sverige brukar ibland ta på sig rollen som världssamvete att undervisa andra länder hur man bör behandla minoriteter, mest stora ord och tomt skryt när man ser till samernas rätt här i Sverige. usa/canada har ju kommit mycket längre att bitvis återlämna mark till ursprungsbefolkningen såg lite om indianer som levde i flod deltan i Canada som inför vintern la upp förråd av lax och man hade tillstånd att fiska och bruka skog och mark om dom valde att leva ett mer traditionellt liv ,nära naturen.

Men misstänker att det är svårt här i Sverige som jag tolkar liberalism i usa betyder det att man har rätten att leva som man själv tycker är bäst om det innebär att jag vill sitta på wallstreet och mitt liv handlar om pengar,fräsiga bilar och karriär får man lov det, är jag indian och vill leva ett traditionellt liv får jag det, tror jag på ekokomuniteter och vill leva så är det ok.

Men här i Sverige som liberalismen gelstaltar sig genom SVD och DN som är liberala tidningar så verkar det bara finnas en väg att leva på som en kugge i arbetar samhället där livet handlar om "maknaden" shopping/karriären vad är det för liberalt med det kan man fråga sig.

Svar: Märkligt att det bolaget fick rätt, där jag bor har renägande samer rätt till kaffeved i all skog. Typiskt svenskt att koppla rättigheterna till renägande dock, de flesta samer äger inte renar.
Du ahr så rätt i att det moderna samhället inte tillåter annat än en mycket begränsad variation i livsval. Det är tragiskt och ibalnd blir jag förtvivlad över hur svårt det är att leva ett fritt liv om en vägrar bli kuggen i det där kapitalistiska maskineriet. Väljer vi Grottekvarnen är det okej, precis som när man kunde få valfri färg på Forden om man ville ha en svart. Grottekvarnen ska trampas runt av alla.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-07 @ 01:39:36
Postat av: klaus

Jag tyckte inte samernas nationalsång var så gräslig! Sista meningen pekar på något som ju är problematiskt, men för övrigt? Brösttoner enligt tidens mode (Sent 1800-tal? Tidigt 1900-tal?) men lite roligt (nu, kanske inte då) med mördartjuder, slemma köpmän, sluga skattekrävarskaror. Och vrånga våldsmän! En upprördhet mot centralmakten baserat på många negativa erfarenheter känns det som.

National-ism är väl som islam-ism. Folkslag finns ju och islam finns ju, men sedan är det som man vill skruva upp det och göra något kollektivt narcissistiskt av det när man börjar snacka om att det egna landet är bättre än de andra och har speciella anspråk...
Jag kan väl få känna mig som exv värmlänning utifrån uppväxt och annat, jag kan väl få engagera mig i min hembygds historia utan att se ned på Bromöllabor eller västgötar! Man kan väl älska sina barn hur mycket som helst utan att inbilla sig att de är bättre än andra barn och att de har speciella rättigheter som andra barn inte har. Människor är konstiga.

Jag förstår å andra sidan inte heller riktigt det här med att vara "svensk" skulle vara något i sig bra. Ser samerna sig som "svenskar"? Aboriginerna som "australiensare", tibetanerna som "kineser"? Något slags verklighet är det väl ändå med apacher, eskimåer (danskar?)och kurder? I alla fall tror jag att de själva känner så och det är inte alls säkert att de gör det på det där narcissistiska sättet att det skulle vara bättre än andra.

Svar: Nej inte är den nationalsången värre än andra (Tanzanias, Sydafrika och Zambias är bara mycket bättre än andra), men jag hatar exotismen som gör att alla låter den samiska nationalismen passera eftersom respekt bara ges till majoritetsbefolkningen. Sverige åt svenskarna låter inte lika gulligt, eller hur?Jag brukar också spela "Guokte logi ovcci" för elever för att lära dem vad rasism är, både positiv och negativ. Det är en sång som säger att 29 dázá-flickor går inte upp mot en enda samisk flicka. Alla trallar glatt med(de flesta kan ju inte samiska)-men skulle vi göra det om texten var: "29 negerflickor går inte upp mot en svensk flicka?" Och tycker vi att det första passerar med ett leende så är det pga århundraden av tankar på samer som ett slags exotiska halvmänniskor.Ja, yngre samer vill nog markera avstånd till "svenskar" men här finns få rena svenskar och det är inte ovanligt med familjer som består av en "svensk" och en "icke-svensk" här så det blir lite konstigt. Men äldre blev förfärade över att inte räknas som svenskar av Björn Söder.

Det blev så långt att det försvann så jag mejlar dig!
barockbloggen.blogg.se

2015-02-07 @ 17:31:20
Postat av: klaus

Förlåt alla stavfel och grammatiska fel. Svårt att skriva långt med tummarna...synd att man inte kan redigera texter.

Svar: Ja, men jag är värre, till och med på disqus blir det fel trots redigeringsfunktionen.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-07 @ 17:33:03
Postat av: klaus

Jo, och jag såg ju "sameland åt samerna".
Det där med exotism är intressant och svårt. Jag ser att jag räknade upp idel "exotiska folkslag", sådana som skildras i fotoboken "Before they are gone".
Särdrag och olikheter avseende grupper av människor är väl inte bättre eller sämre än olikheter mellan individer egentligen och en rikedom, för mig är det den kollektiva Narcissismen som gör det dåligt och hemskt. Vi är bättre än alla andra och de där, de är sämst av alla!
Där blir ju exotism lätt till något som vill FÖRSTÄRKA olikheter och göra en grej av just olikheterna. Man liksom skruvar upp färgmättnaden och kontrasten så mycket man kan för att det främmande ska vara just främmande och på det sättet definiera konturerna av det egna.
Samtidigt kan det väl finnas en risk med att gå åt det rakt motsatta hållet. Att de flestas kultur blir alltför normerande.

Svar: Ja, det håller jag verkligen med om. Samtidigt måste varje människa få välja sitt sätt att leva och inte bli inföst i en roll pga födsel. En bekant blev påhoppad på FB när han varit med i ett radioprogram och berättat att han efter tjugo år ville lägga av som heltidsrenskötare och få ett vanligt jobb liksom sina syskon som har mer tid för barnen. Han talade om detta att vid 39 års ålder få regelbundna arbetstider som att "komma ut ur garderoben" och säga att han inte vill vara en slags kulturbärare. Jag tänker att kanske skulle vår kronprinsessa må bra av att göra samma sak, hennes far skulle utan tvekan må bättre av det. Just när det gäller hur man vill forma sitt liv är jag liberal, det måste man få göra utifrån sin egen vilja så långt det är möjligt. Jag tror inte det är bra att känna att man representerar något man inte fått ta ställning till själv. När min kompis ville gifta sig i vit klänning, för det gör man bara en gång, blev en del sura för hon borde ha samisk kolt. Hon stod på sig och det tycker jag var helt rätt.
Jag tycker som du om mångfald, men varför kan inte mina kära holländska vänner få bli samer fast de är svenskar nu? De vill det så gärna. För länge sedan var det livsstilen som bestämde vem som var same nu är det subtila saker gener plus materiella saker som gör det. Jag tror aldrig det är bra.

Jag är dock glad att det är svårt att definiera en nation, svensk är ju ännu svårare, jag tror vi måste lämna Herders romantiska tankar om folksjäl totalt om världen ska få fred. IS är ju Herder tagen i sin yttersta konsekvens, nazismen likaså-utrota alla som inte är som vi eller flytta på dem vi ska inte beblanda olika kulturer och folksjälar med varandra.

Som om det finns något sådant som folksjäl, som om fred uppnås med apartheid, som om det går att kategorisera människor i olika väldefinierade aldrig överlappande grupper.

Att vi alla är amerikaner och att den svenska folkdräkten är jeans är dock svårt att förneka. Trist och enahanda är det men jag tror på grundval av erfarenhet att det där ger sig, ibland jeans, ibland kolt, funkar utmärkt. Men statsmakters tvång eller tvingande uppmuntran tror jag inte alls på. Och jag tror inte på Sverige åt svenskarna, Norge åt norskarna, Israel åt judarna, Palestina åt palestinierna eller Sápmi åt samerna. Den holocaust som krävs för sådana "rena" nationer blir en katastrof för alla.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 10:10:20
Postat av: klaus

Before they pass away, hette boken

2015-02-08 @ 11:05:04
Postat av: klaus

Ja, Alma, förstår och håller med. Hade inte tänkt på Holländska samer förut, men just det!
Jag är "biologiskt" en fjärdedel vardera av jude, svensk, resande och tysk. Men jag har noll relation till tre av dessa. Däremot så känner jag mig lite som Värmlänning sedan jag nu i fyra år arbetat där ett par dagar per vecka. Nä, folikställa tror jag inte på.
Jag är öht inte så förtjust i begreppet "Folket". I samband med konflikterna i Egypten så använde sig båda sidor av "vi, Folket", både Mursi-anhängarna och de andra.

Svar: ja just "folk" är verkligen ett problematiskt begrepp. "Var som folk" eller "under folkets fanor" visar ju vad olika det ordet kan uttydas. Det är ett riktigt läskigt begrepp också sedan Herder och den logiska följden av hans tankar: apartheid och nazismen.
Att företräda "folkdjupen" är ju lätt att säga som Mursi och General Sisi. Svårkontrollerat, minst sagt. Nej , eftersom folk är folk så gillar jag inte heller uttrycket.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-08 @ 17:27:40
Postat av: klaus

Folikställa. ..
Jag menade folksjälen

2015-02-08 @ 17:29:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0