Födelsedag

Haquin Spegel har jag skrivit om här och idag för 365 år sedan föddes han. Tidigt föräldralös fick han leva på "fränders barmhärtighet" och lärde sig så att se livet från den fattiges perspektiv. Under barocken var det också flertalets perspektiv i Sverige. Precis som det är många, många människors perspektiv idag, även om det desperata armodet inte syns i Sverige så ofta nu för tiden.

Spegels armod lättades av att han fick möjlighet att studera genom en av sina fränder som var präst. Haquin kan verkligen sägas tillhöra den begåvningsreserv som den gryende stormakten Sverige så väl behövde utnyttja. Axel Oxenstierna förstod, som den kloke rikskansler han var, att varken begåvning eller mängd räckte till för Sveriges behov om man skulle fortsätta att endast rekryetera statens tjänare från adeln.

Denna jakt på begåvningar ledde till att människor som Haquin Spegel kunde få en utbildning och bidra med sitt geni till hela Sveriges båtnad. Spegel skrev psalmer, hans psalmbok är fortfarande grunden till den psalmbok som vi använder i svenska kyrkor och frikyrkor idag. I 1986 års psalmbok finns han representerad med nio originaltexter (nr 99, 243, 327, 388, 404, 440, 447, 468 och 492) och två bearbetningar/översättningar (nr 186 och 389). Men han skrev inte bara psalmer han roddade upp Sveriges nya landskap Gotland och skrev psalmer även där för att införa det svenska skriftspråket i stället för det danska. Han skrev också Glossarium-sveo-gothicum (1712), den första tryckta svenska ordboken.

Utan personer som Oxenstierna och Spegel hade Sverige inte haft en så väl fungerande myndighetsutövning. I dag är hela den svenska begåvningsreserven tagen i anspråk genom att alla får gå 12 år i skola här i landet. Universitetstudierna är också tillgängliga för i stort sett alla som vill. Därför kan nu även en fattig släkt från nordligaste Sverige få en lärare eller byrådirektör i familjen.

Lantmäteriet är ett av dessa myndighetsverk som organiserar och servar svenskarna (och andra). Specialiteten är förstås kartor och gränssättningar. Försök inte flytta änkans råmärke nu för tiden, för det ser lantmätarna direkt! På lantmäteriet i Kiruna jobbar en man som föddes den 14 juni, liksom Haquin Spegel. Han är på alla sätt en otadlig svensk tjänsteman som jag är så stolt och glad över att få lära känna. Tur för Sverige och mig att hans begåvning togs till vara i samma gymnasieklass som den där jag hamnade.


Han har inte skrivit några psalmer, men hans blogg kan ni följa här, det är en mycket nöjsam läsning och man får lära sig mycket nytt som vem som är fotbollshistoriens främste dansör eller vem som skrev Kiruna- hambon eller hur det gick för Ómar Ragnarsson efter hans bejublade rockkarriär. Denna Bråddjupa person är min make och jag vill hylla honom och hoppas han får många, många år till att berika mitt och andras liv med sina klurigheter.

 


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Tack älskade Barock-Olga! Vilken lycka, vilken fröjd att du är min!

2010-06-14 @ 10:32:57
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma

Och tänk att du vill vara min!

2010-06-15 @ 18:39:37
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Ulla.

Ja men så söta ni är mot varandra.

Vi hade t o m tårta på skolan igår så vi också fick festa lite.



Hoppas du har en fin dag.Det blev tomt och öde på vårt arbetsrum.T o m jag har kastat bort massor med papper så bordet nästan är tomt.

Saknar dig verkligen.Stickning hjälper.

Kram Ulla

2010-06-15 @ 20:01:07
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Alma

Kära Ulla! Jag saknar dig också, men jag kollar din blogg och då är du lite hos mig, det känns bara så förmätet att kommentera dina konstverk. Perfektion gör till och med mig stum. Var får du alla idéer ifrån?



Hoppas du vinner på lotto eller nätpoker eller vad som helst så du kan bli textilkonstnär på åtminstone deltid.



Blir jag rik lovar jag att bli din mecenat!



Jag räknar ändå med att vi ses då och då. Du vet den gamla sången av Göte Strandsjö; "mötas och skiljas är livets gång, skiljas och mötas är hoppets sång." Det låter så banalt så en svensklärare borde skämmas, men det ÄR ju så. Jag hoppas verkligen att vi kommer att ses igen-många gånger.

2010-06-16 @ 09:20:31
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0