Palmsöndagskväll

Palmsöndagens texter handlar också om hur hela skapelsen är viktig för Jesus. Var och en som sysslat med hästar vet att man inte bara sätter sig på en oinriden unghäst, ännu mindre en ungåsna, från landet och får den att lugnt och sansat traska dit man vill omgiven av en skränande folkhop mitt i storstadens ovana larm. Detta fascinerade mig redan när jag var barn. Hur kunde Jesus rida på en oinriden fölunge så där lugnt som det verkar ha gått till på bilderna?

Egyptisk arbetsåsna


Jag tror denna text också handlar om Jesu förhållande till djuren. Åsnehingsten känner igen honom, känner förtroende för honom och går därför dit han vill. Det är intressant att den som hyllas som kung ska rida på en åsna, lastdjuret och småfolkets riddjur. Hästar var för kungar och mäktiga, åsnor för kvinnor och fattiga. Alla dagens texter vittnar om ett omvänt sett att värdera människor och djur, den störste blir den minste och det minst värdesatta djuret bär snickaren som hyllas som kung.

Fattiga människors arbetsåsnor har det fortfarande svårt. Brooke's hospital ger gratis vård till fattigas åsnor och andra djur bland annat i Kairo.

Ylva Eggehorn har skrivit en rar och humoristisk dikt med många bottnar om denna åsna:

HOSIANNA

Det var en gång en åsna, jag säger inte vem
Som stod och smått funderade vid dörren till sitt hem:
då kom det två figurer och ledde henne bort
den ene ganska lång och smal, den andre tjock och kort
för någon ville rida på åsnans smala rygg
han satte sig på henne och hon var glad och trygg
men när de kom till staden det blev ett väldigt liv
För folk sprang ut på vägarna med stora långa kliv
och ropade och hurrade och sjöng och hade sej
och åsnan börja kråma sig och tänkte: se på mej,
dom lägger fina tyger och kvistar vid min fot
och bugar sig och ber att jag ska äran ta emot
det var väl det jag trodde och det har jag väntat på
att någon skulle upptäcka min glans till slut ändå
jag antar det är borgmästarn som ordnat till det här
jag får väl låtsas häpen över allt deras besvär
så omtänksamt av honom som satte sig därbak
att vilja ställa upp och göra PR för min sak....
_ _ _

Det var en gång en åsna jag säger inte vem
som trött och lycklig återvände sedan till sitt hem
hon hörde några rop och skrik men sedan blev det tyst
det var om nån förbrytare som Judas hade kysst
men åsnan ställde sig och sov med huvudet på sne -
för hon var trött. Det blir man när man just har gjort
succé....

Ja, tänk den store Johann Sebastain Bach skrev till och med en kantat om denna lilla åsna!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Jo...så fort ingen sitter på så är hon som en annan häst, väldigt följsam och lyhörd. Hon följer mig lös utan problem på ridbanan etc.

Det är som att när man sitter upp så slår man igång "on-knappen".



Hon är ju kollad av veterinär & eq men jag börjar fundera på om hon ändå har någonting som man inte kan märkas utan röntgen etc, pålagringar kanske?



Annars är det helt enkelt så att hon helt enkelt inte gillar att ha ryttare på ryggen, hon blir för osäker.



(Igår när C red och ville ha henne att göra halt så var hon på väg att resa sig, och det har hon aldrig någonsin visat tendenser till) :/

2011-04-18 @ 10:11:57
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Ja det är besvärligt för ridning är ju en situation som är helt onaturlig för en häst som bara har någon på ryggen om de bli anfallen av en puma som vill döda den. Att då jobba med kommandon från marken ger nog mer-hon ser ju dig som ledare, men när du sitter på ryggen är du i en position där hon inte är trygg med att ha sin ledare ännu.



Till exempel halt med undersatta bakben är bra att öva från marken. Hon ska ju inte protestera så vilt att hon reser sig. Prova med att C rider, och du som är hennes ledare gör halt med böjda knän bredvid utan att C inverkar alls utom att hon gör samma rörelse med underlivet som du gör på marken.



Det finns bra idéer och fina bilder i Linda Tellington-Jones bok Hästmassage& markövningar med TTouch och TTeam och i Klaus Ferdinand Hempflings Dansa med hästar.



Du är ju en ledare hon har förtroende för så det gäller att flytta det förtroendet från när hon ser dig till att du sitter på henne.



Visst kan hon också ha ont någonstans, det märker man om man masserar hästen från öronen och ner längs med ryggraden ända ut till svansroten och är uppmärksam på hennes miner-för hästar skriker ju inte när de har ont.



Massage och stretch som funkat på alla hästar jag sysslat med finns också i den där boken av Linda Tellington-Jones.



Ska lägga ut bilder här på bloggen på hur jag stretchar Chateau och i morgon ska jag försöka komma ihåg att massera henne och ta bilder så kanske du får någon idé som fungerar.



En avslappnad häst har mindre ont även o det skulle vara någon slitskada hon har från travtiden.Dessutom blir hästarna psykiskt avslappnade av massage och vissa saker som att massera öronspetsarna är nästan lika lugnande som brems.



Har redan varit i stallet idag, men jag ska sätta ut bilder i morgon så kanske du förstår bättre vad jag menar. Jag har sysslat en del med gamla nervvrak till hästar och kanske någon idé funkar på din vackra Perle.



Det är ju så bra att hon har valt dig till sin ledare-det är en underbart givande början!

2011-04-18 @ 15:19:50
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

:P får väl hoppas den där Egyptiska åsnan komm ner igen från sin "flygverksamhet" helskinnad



Vill minnas att tidningen dagen hade en blogg som just hette åsnan för något (några) år sedan som skrev betraktelser ur åsneperspektiv det var ju ganska kul :) det har jag faktiskt aldrig tänkt på att bibeln säger oinriden åsna, intressant detalj.



ja man här ju sett den där öl reklamen på youtube med clydesdale hästar och åsnan rätt kul , tycker jag ;)



http://www.youtube.com/watch?v=xD6ghskNKa8&playnext=1&list=PL02F41BE2FC3DB846

Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack för det roliga klippet-clydesdalehästar är häftiga och åsnan var ju bara så söt!Roligt jobb att träna djur för filmer.



Jag tror det gick bra för den egyptiska åsnan, men tyvärr är det inget ovanligt att de får jobba så här hårt. Brooke's djursjukhus i Kairo och på andra ställen har mycket att göra. Det har gjorts en fransk dokumentär om detta djursjukhus för inte så länge sedan, kanske finns den att se på webben?

2011-04-18 @ 19:20:18
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Jag hittade en engelsk dokumemntär på 8 min



http://www.youtube.com/watch?v=0mHWKrfoBRM&feature=relmfu



Och att dom har egen hemsida på youtube



http://www.youtube.com/user/thebrookecharity



På högersidan kan man klicka och kolla alla filmer dom lagt ut på youtube.



Förfärligt som hästarna och åsnorna blir behandlade men antar att det delvis är fattiga förhållanden som är orsaken :/

Postat av: Alma-Lena

Lars: Tack för intressanta länkar! Jo fattigdomen tvingar fram elakhet och sedan har man väl varken ork eller råd att vårda sina djur som man borde. Många människor har det nästan lika illa om sina djur.



Brooke's har roliga sätt att samla in pengar exempelvis kan man jogga eller rida genom Indien för att samla in pengar till deras verksamhet.

2011-04-18 @ 21:48:54
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Du har helt rätt i det du skriver om att ridningen är en onormal situation för hästen. Och när hästen inte är riden på några år (och aldrig riktigt har varit igång som ridhäst) så har hon kanske aldrig upplevt trygghet med ryttare på ryggen....hon sattes ju i avel som 5-åring.....men frågan är om hon vid 19års ålder någonsin kommer kunna acceptera det & finna vara trygg med det fullt ut.....jag vet faktiskt inte...



Hon är ju genomgången av veterinär & equiterapeut som säger att hon är frisk som en nötkärna (det skulle ju då vara om det skulle vara pålagringar, hovbroskförbening etc som inte syns utan röntgen?) Problemet med kallblod är ju att dom är så extremt tåliga, dom kan ha otroligt ont utan att det märks....:/



Problemet är ju också att ridning ska vara kul, jag och häst ska ju må bra av det, just nu mår ingen bra. Och hur mycket är det rätt att kräva utav henne egentligen? Om stressen inte ger sig så måste jag ju tänka på hennes bästa också....



Näe nya tag idag så får vi se hur det går.



2011-04-19 @ 07:34:54
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Ja du skulle ge henne ett år, sedan kanske hon kan bli gårdshäst eller körhäst om det funkar. Hoppas hon inte var dyr. Man kan ju ah en ridhäst bredvid och körning är faktiskt väldigt kul det också. Hon skulle säkert lära dig om du inte kan.



Men frågan är ju om man har möjlighet att hålla två hästar.



Det är ändå skönt att veta att rörelsemekaniken är frisk. Troligen har hon inte heller förbeningar för det brukar ju resultera i felbelastningar som syns i muskler och leder.



Kanske är hon helt enkelt en körhäst som aldrig kommer att gilla ridning, det finns sådana hästar men allt blir bättre ju mer man pysslar med dem.



Ska försöka lägga ut lite Tosca-trix (den där nervösa hästen jag berättade om) kanske de kan inspirera till något som bryter den här blockeringen hos din Pärla.

2011-04-19 @ 08:34:11
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Alma: Dessvärre är hon tyvärr inte körbar heller, eller ja körbar är hon väl, men hon blir otroligt stressad av körning :/



Hur som helst så har jag bestämt mig för att ringa veterinären imorgon, nu måste det här kollas upp ordentligt, som hon har betett sig sista veckan är inte normalt, inte ens för henne!

Det går inte att rida, man har ingen kontroll, hon är inte "med", hon vill bara komma bort bort bort...

2011-04-19 @ 19:23:08
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Johanna: Ja det är nog klokt att kolla att allt stämmer. Konstigt att hon inte funkar att köra och ändå har fått leva, det tyder på att hon ändå har kvaliteter. Tur att hon har dig som människa!

2011-04-19 @ 20:43:20
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0