Palmsöndag

Bild från ytterligare en katolsk sajt med ett humoristiskt namn "Fisheaters". Här kan man också läsa om hur man gör traditionella palmbladskors av palmsöndagens palmblad.

 

Palmsöndagen fortsätter att vara politiskt radikal. När Jesus ridit in i Jerusalem som de fattigas kung och befriare går han till templet där barnen skrålar Hosianna så högt att prästerna i templet säger till Jesus att be dem vara tysta. På Jesu vanliga kantiga, lite gåtfulla,  sätt säger han bara: Har ni inte hört: Barns och spädbarns rop har du gjort till en lovsång åt dig. Sedan gör han något föga sansat och milt:

 

De kom till Jerusalem, och han gick till templet. Där drev han ut dem som sålde och köpte. Han välte omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, och han lät ingen bära något med sig över tempelplatsen. Han undervisade dem och sade: "Står det inte skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk? Men ni har gjort det till ett rövarnäste." Detta hörde översteprästerna och de skriftlärda, och de sökte efter ett sätt att röja honom ur vägen. De var rädda för honom, eftersom alla människor var överväldigade av hans undervisning.

 

Blinda och lytta kom fram till honom i templet, och han botade dem. När översteprästerna och de skriftlärda såg allt det märkliga han gjorde och hörde hur barnen ropade i templet: "Hosianna Davids son", blev de förargade och sade till honom: "Hör du vad de säger?" Jesus svarade: "Ja, har ni aldrig läst orden: Barns och spädbarns rop har du gjort till en lovsång åt dig?" Sedan lämnade han dem och gick ut ur staden till Betania och stannade där över natten.

 

Varför driver Jesus ut månglarna ur templet med våld? Han har ju med sådan ömsinthet tagit sig an penninghungriga, giriga personer förut? Matteus, lärjungen, var skatteindrivare åt romarna, likaså den lille Sackaios  som lurade till sig mer än som var angivet. Dessa två skojare och skattmasar var han vänlig mot .Sedan festade ihan hop med dem till den grad att de ordentliga gudfruktiga fariséerna anklagade honom för att vara en vän till skatteindrivare och skökor, en drinkare och lössläppt partytyp. Men affärsmännen i templet blir helt simpelt utkastade, i Johannes evangelium står det att han till och med gjorde en piska av repstumpar för att köra ut handelsmännen och deras djur.

 

Varför han gör så här vet jag förstås inte. Men det är tydligt att Jesus inte alltid gjorde likadant mot alla. Det de som var nära honom minns av honom är helt olika förhållningssätt mot olika människor. Han botar dem på olika sätt och bemöter dem alla på olika sätt. Den rike ynglingen som ville följa honom fick höra att han skule sälja allt och ge bort allt till de fattiga. Sackeus fick inga direktiv utan sa självmant att han skulle ge bort sitt överflöd till de fattiga och betala tillbaks till dem han tagit för höga tullavgifter av. Månglarna i templet kör han bara ut på gatan.

 

Det Jesus gör hela sista veckan i livet gör honom mer och mer till en given måltavla både för den romerska kolonialmaktens missnöje och de mäktiga religiösa ledarnas avsky. Nu hade han också affärsmännen i templet emot sig. Jag gillar att han aldrig verkar bry sig om att bevara sin popularitet och suga på förmiddagens hyllningskaramell. Jesus är ju verkligt vänlig och kärleksfull mot barn, kvinnor och utstötta mobbingoffer som Sackeus, men fullständigt hänsynslöst rak mot dem som har makt och positioner i samhället utan att snegla på obekväma konsekvenser av sin hållning.

 

Så fri vill jag också vara.

 

Dagens fastetips:Håkan Arenius är alltid vass och salt och här tar han upp flera olika organisationers kritik av den alltmer vidlyftiga svenska vapenexporten.

 

Musiken en bysantinsk hymn som sjungs under Stilla/Heliga veckan i den orthodoxa liturgin: Din brudgum kommer.

 


Kommentarer
Postat av: Lars

Ja ideal när det levs ut av hyggliga jordnära människor blir oftast bra och vettigt. När pengarna ska mixar med religion blir det inte sååå bra tror jag när lönsamhet styr näsans rikting ;)

Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo det var en katastrof för kyrkan att involvera sig med makten och penningen.

2011-04-18 @ 22:07:53
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0