Midfastosöndagen-Passionshistorien berättad i en diligens

På sistone har jag återupplevt en resa med diligens genom ett krigshärjat Frankrike. Snön faller och utmattade besegrade soldater vandrar håglöst tillbaks från den förlorade fronten. Det meningslösa krig som Napoleon den tredje startade har slutat i nederlag för Frankrike. Rouen är ockuperat av tyskar och den vackra, ljuvliga Fettpärlan/Boule de Suif vill leta reda på en kär vän som kanske klarat sig ur kriget med livet i behåll. Hon beger sig ut på en resa tillsammans med ett urval av Frankrikes samhällsklasser; markisen och markisinnan  de Bréville , den rike Loiseau, vinhandlaren med sin fru, politikern Carré - Lamadon med sin mycket unga hustru, två nunnor och Cornudet en radikal politiker.

Fettpärlan är vacker, men inte bara till det yttre, hon är vacker inifrån och ut. Hela hon är en solstråle i snögloppet, en väldoft i den unkna diligensens kväljande syrebrist. Suif är ett slags fin fårtalg som används till att göra tvål och precis sådan är Fettpärlan, det hon rör i blir rent och vackert. När diligensen stoppas vid en militärpostering och resan förlängs har de övriga inget att äta- men Fettpärlan delar med sig av sin matsäck till dem alla.

Fettpärlan är som en stor tjock, vacker urmoder. Hennes barm är alldeles speciellt framträdande och allt på hennes kropp liknar mat. Ju mer resan och berättelsen framskrider desto tydligare blir det att Fettpärlan är någonting mer än en ensam kvinna som reser genom ett krigshärjat land för att leta efter en förlorad anhörig.

Utan att leverera en spoiler kan jag nog säga att hon får offra sig för att hela sällskapet ska få livsmedel och frihet. Själv är hon dock en utstött, en som duger när hon levererar maten men sedan blir hon övergiven, förnekad och berättelsen slutar med Fettpärlans tårar när sällskapet i diligensen tagit avstånd från henne, med nunnorna i spetsen som låter sitt förakt för den livgivande Fettpärlan leda till ren mobbing av det subtila slag som vi alla någon gång givit vårt tysta stöd till.

Utan att alls ha planerat det så blev "Fettpärlan" den berättelse som präglat de två senaste veckorna för mig, samtidigt som midfastosöndagens text tar upp det under när Jesus delar en pojkes lilla matsäck så den räcker till tusentals åhörare. Åhörare som kort därefter blir del av den mobb som ropar "korsfäst" när den romerske ståthållaren försöker rädda hans liv.

Så här låter en bit av söndagens text hämtad ur Johannes evangelium.
Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger er: Mose gav er inte brödet från himlen, men min fader ger er det sanna brödet från himlen. Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv." De bad honom då: "Herre, ge oss alltid det brödet." Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta."

Fettpärlan som gör allting rent i sin närhet, som ger ljus i mörkret och bröd som människorna i diligensen behöver är förstås ingen annan än Jesus själv som överges av dem som fått äta av mirakelbröden. Hon är Mamma Gud som ammar sina barn och ger av sin egen kropp för att ge liv till sina barn.
Dagens fastetips blir naturligtvis Fettpärlan (i original La Boule de Suif) av Guy de Maupassant att läsas med eftertanke, en berättelse som får oss att tänka till om vad som får oss att stöta ut andra och vad ett desperat fasthållande vid en snygg men ekande tom fasad kan leda till.


Musiken är hämtad från Maupassants tid; Eric Satie Gnosiennes 1

Kommentarer
Postat av: Lars

Förmodar att det är en bok på Franska du läser ? :)



Har ett häfte i min ägo köpt på museeum som handlar om lokal Historia här omkring Helsingborg och i den en bild och lite berättelser om en diligens som gick från småsamhällen in till staden finns en ritad bild hur den såg ut med 6 hästar , blev rätt facinerad av det där att vi hade sådana diligenser som for fram här i sverige i slutet på 1800-talet. Trodde nästan att det bara var cowboy landet USA dom hade sådant.

Postat av: Lars

Va dum jag är det ser jag nu att det är en bok. Du har ju lagt ut bild på den (det första man blir blind på är ögonen) :P

Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo den ingår i kursen jag läse, det är så underbart att läsa språk man får helt legitimt frossa i romaner och noveller av yppersta kvalitet. Det kan annars vara svårt att motivera för mig själv att ta denna lyxiga bokläsningstid med allt annat som är viktigare att få gjort och det genast.



Mauppassant redovisade jag muntligt förra veckan och nu skriver jag om den här fantastiska pärlan. Maupassant var ju mycket kristisk till den etablerade religionen, men han måste helt enkelt kunna de bibliska berättelsena väl, speciellt alla de Heliga Hororna, kände han väl till.



På tal om western. En sådan där barock böjelse jag har är westernfilmer, som jag tidigare bekänt här på bloggen. En av mina favoriter är John Fords Diligensen som faktiskt bygger på denna novell Fettpärlan. Tråkigt nog är hon som har Fettpärlans roll Hollywoodsmal-i övrigt är det en riktigt intressant och engagerande film.

2011-04-03 @ 07:32:34
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0