Tisdag i Stilla veckan


Jesus med sina vänner Maria och Marta i Betania

En fin tisdag i stilla veckan har gått över i kväll. När jag och dottern for till stallet klädde de yngsta påskbusken utanför huset och dottern spelade "Jesus-sånger" som min andra dotter kallar det. "Jesus is my friend" och nu tänker jag på Sakarja 9 igen, versen innan Palmsöndagens GT-text säger:
Aldrig mer skall någon förtryckare komma.
Nu är mina ögon öppna.


För mig är det mycket av vad denna fastetid handlat om, både ute i världen och hemma i mitt liv. Jag hoppas innerligt att demokratirörelserna i Mellanöstern håller ögonen öppna för nya förtryckare så de inte har en chans att kidnappa dessa rörelser.

Samtidigt så inser jag själv att det är lätt att ta på sig nya träldomsok, helt självvalda, men likafullt tvingande och begränsande. Det gäller att hålla ögonen öppna för nya förtryckare både inre och yttre och ta till sig, våga vara så fri som Jesus som inte sneglade på popularitet utan gick sin väg rakt fram.

Jag håller också ögonen öppna för befriare och befrielse, Sakarja fortsätter ju sin framtidsvision:

Ropa ut din glädje, dotter Sion,
jubla, dotter Jerusalem!
Se, din konung kommer till dig.
Rättfärdig är han, seger är honom given.
I ringhet kommer han, ridande på en åsna,
på en ung åsnehingst.
Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim,
alla hästar i Jerusalem.
Krigets vapen skall förintas.
Han skall förkunna fred för folken,
och hans välde skall nå från hav till hav,
från floden till världens ände.

Nu "Jesus-sången" min dotter sjöng och spelade för mig på väg till stallet i dag:


Kommentarer
Postat av: Lars

:) bra från sakarja och musik



Daniel 7:13-14 (Svenska 1917)

Sedan fick jag, i min syn om natten, se huru en som liknade en människoson kom med himmelens skyar; och han nalkades den gamle och fördes fram inför honom.



Åt denne gavs välde och ära och rike, och alla folk och stammar och tungomål måste tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde, som icke skall tagas ifrån honom, och hans rike skall icke förstöras.



Mäktiga saker bra att komma ihåg om dagarna känns svåra ;)



Postat av: Alma-Lena

Lars: Kan bara hålla med.

2011-04-19 @ 23:27:40
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0