Johannes Döparen illustrerad av Caravaggio

Johannes Döparen verkar ha varit ett favoritmotiv hos Barock-Olgafavoriten Carvaggio, eller var det hans kyrkliga uppdragsgivare som tyckte hans realistiska chiaro-scuroteknik passade Johannes ruffa karaktär? Minst 8 målningar av Johannes Döparen hann Cravaggio med och några av dessa får illustrera Johannes Döparens dags bloggpost.

Johannes Döparen som yngling i ödemarken med alla sina få ägodelar, målad av Caravaggio ca 1604

Johannes Döparen var vad en britt skulle kalla "quite a character". Han levde i vildmarken, som i provinsen Judéen bestod av öken och halvöken, där han åt vad naturen gav; vildhonung och gräshoppor.* När han lämnat ynglingaåren bakom sig började han predika omvändelse och bättring och för att manifestera att man ville ändra sitt levnadssätt lät sig åhörarna döpas av Johannes i floden Jordan. Konstigt nog blev denna udda existens en kändis och folkskaror drog ut till honom för att höra honom predika och kanske låta döpa sig av honom. Självaste Josefus, den samtida historiker som skrivit mest om provinsen Judéen, nämner honom och i evangelierna berättas att man förväxlade Jesus och Johannes i början av Jesu predikantgärning, de var ju kusiner och tydligen fanns en viss förväntan på att Messias skulle komma att uppstå från det döda för de som hade anledning att frukta Johannes trodde först att Jesus var Johannes återuppstånden.

Här har Caravaggio(troligen) målat Johannes Döparen ca. 1609 när denne dricker källvatten, det enda han någonsin drack. Stundtals fastade Johannes och hans lärjungar också och då var det källvatten som var deras enda livsmedel i upp till 40 dagar.


Johannes hade inte anseende till personen, han predikade lika mycket omvändelse för de rika och mäktiga som för vanliga människor och det blev hans fall. Han kritiserade nämligen ståthållaren, vicekungen, tetrarken Herodes som var jude men levde som en romersk ståthållare utan hänsyn tiil rättvisa och rättfärdighet. Bl.a var han gift med sin brors fru, som det verkar utan att brodern skilt sig från henne. Han verkar också ha haft ett intresse för sin styv/brorsdotter som verkligen inte stämmer med hur en god styvfar ska se på sina barn.

Johannes i vildmarken målad av Caravaggio ca.1604


I Lukasevangelium uttrycks detta:
«Folket frågade honom: "Vad skall vi då göra?" Han svarade: "Den som har två skjortor skall dela med sig åt den som ingen har, och den som har bröd skall göra på samma sätt." Även tullindrivare kom dit för att bli döpta och frågade honom: "Mästare, vad skall vi göra?" Han svarade: "Driv inte in mer än vad som är fastställt." Och när det kom soldater och frågade honom: "Och vi, vad skall vi göra?" sade han till dem: "Pressa inte av någon pengar med våld eller hot, utan nöj er med er sold."

[…]

På detta och många andra sätt förmanade han folket när han förkunnade budskapet för dem. Men när han gick till rätta med tetrarken Herodes för hans förbindelse med sin brors hustru Herodias och för det myckna onda som han hade gjort, lade Herodes till allt annat också det att han satte Johannes i fängelse.»

 

Johannes i vildmarken med korsformad stav och ett felfritt offerlamm vid sin sida målad av Caravaggio(?) ca.1603

I fängelset verkar Herodes, enligt Markus evangelium, ha fått en god relation till Johannes och såg honom som en helig man som var värd respekt, det gillade inte hans svägerska/fru Herodias, evangelisterna Markus och Matteus berättar:

« Herodes ville döda honom men vågade inte för folket, som menade att Johannes var en profet. Men när Herodes firade sin födelsedag dansade Herodias dotter inför sällskapet och gjorde honom så förtjust att han med ed lovade att ge henne vad hon än begärde. På uppmaning av sin mor sade hon: "Låt mig genast få Johannes döparens huvud på ett fat." Kungen blev bedrövad, men för edens och gästernas skull befallde han att hon skulle få det, och han lät halshugga Johannes i fängelset. Man bar in huvudet på ett fat och gav det till flickan, och hon bar det till sin mor. Johannes lärjungar kom dit och hämtade hans döda kropp och begravde den. Sedan gick de och berättade för Jesus vad som hade hänt.»

 

Johannes halshuggning och nedan hans huvud på fatet som Salome fick, Caravaggio har här gett Johannes fullvuxna drag med skägg.


* För oss i norr verkar det vara en konstig sak att äta gräshoppor, lite grann som "käka myror?", men gräshopporna i detta ökenområde är stora som små räkor och de är faktiskt släkt med räkorna på mycket långt håll. Barock-Olga har testat rostade gräshoppor och när man plockat bort vingarna smakar de ungefär som rostade jordnötter, alltså riktigt gott enligt mig. Precis som räkor är också gräshoppor av denna storlek en god protein- och fettkälla så om man ser till tillgången av de olika livsmedlen i öknen åt Johannes enligt moderna rekommendationer med ca 30% energi av vardera fett, protein och kolhydrater.

Kommentarer
Postat av: Lars

Johannes måste varit rätt populär , som bibeln säger först måste Elia komma ,jesus sa att Elia kom men dom gorde mot honom som dom ville och syftar då på johannes döparen.Väldigt bra att josefos nämner och berättar om Johannes ibland tycker ju människor att bibeln säkert bara är påhitt och då är det bra med historiker som jesefos som åtminstone delvis styrker bibelns sanningshalt.

Postat av: Alma-Lena

2011-06-28 @ 17:22:25
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja man kan ha viss hjälp att förstå den tiden och bibeln av historiker från denna tid, men annars tycker jag Bibeln lite grann talar för sig själv. Om man verkligen ville bedra någon och hitta på en ny religion såg man nog till att denna bok kom i färdigt skcik direkt från himlen och inte som bibeln som sakta vuxit fram, skriven av människor som ofta var ögonvittnen till händelserna som utspelar sig i den.

2011-06-28 @ 17:25:23
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

jo det är sant och tänk vilka spretiga skribenter allt från herdar, fiskare till kungar alla skriver om sin pusselbit där allt till slut pekar mot gudsrike. Så som i himlen så ock på jorden.... :)

Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo, och dessutom är de ju som vi sagt tidigare, aldrig framställda som speciellt hjältemässiga-snarare tvärtom.

2011-06-28 @ 23:19:17
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

Jo alla skandaler är med, som kung david som var glad för kvinnor exempelvis eller apostlarna som var lite tröga med jesus uppståndelse det var kvinnorna som först tog i mot jesus efter uppståndelsen, i en tid när judiska lärare hade som sed att bara ta imot manliga lärljungar. Bibeln är i sanning unik som inte sätter fokus på ett lite antal "gudsmän" eller gudskvinnor" som skrev bibeln.

Postat av: Alma-Lena

Lars: Ja, det är därför jag aldrig blir färdig med den-som syns här på bloggen=)

2011-06-29 @ 09:46:42
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Minerva

Tack för Caravaggio, en av mina favoritmålare!

2011-07-01 @ 15:46:19
Postat av: Alma-Lena

Tack för berömmet, Minerva! Caravaggio återkommer jag ofta till, jag är fäst både vid hans motivval och hans synvinkel på de traditionella motiven är alltid fräsch och överraskande, förutom hans tekniska skicklighet.

2011-07-02 @ 06:17:51
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0