Nationaldag

Sydafrikas snygga flagga matchar deras nationalsång som är världens vackraste och bästa alla kategorier.

Ja egentligen finns det inga gränser i verkligheten, de bara står där i kartboken och stater är en politisk konstruktion som kan vara okej för medborgaren eller en ren katastrof för densamma. Demokratier har fördelen att kunna påverkas av medborgaren på ett eller annat sätt och därför är det ett statsskick att vara glad över.

Sverige är en demokrati och en av de människovänligaste att leva i på vår hela vår vackra jord, det vet jag, men nationaldagsfirande känner jag mig främmande inför. I gamla kolonier kan jag förstå att självständighetsdagen blir ett firningstillfälle. Men en gammal kolonialmakt som Sverige? Vi vet ju inte ens vad vi firar och om vi tänker "Gustav Vasa kröntes till kung 6 juni 1521" är det ju lika relevant att fira som det vore att hålla sig hemma idag eftersom 6 juni är en av de dagar Tycho Brahe varnade för.

Men det finns fördelar med denna dag: numera är vi lediga *så i år fick vi en långhelg från Kristi Himmelsfärdsdag, svenska flaggan är snygg med sitt gula kors på blå bakgrund, min kära svägerska Anki och min svåger Kricka firar bröllopsdag idag och jag får en ursäkt att här klippa in världens vackraste nationalsång: Gud välsigne Afrika, Sydafrikas nationalsång som ni kan läsa mer om här.





*fast det berövade oss Annandag pingst som för mig är på alla sätt mycket dyrbarare och dessutom alltid ger oss en extra ledig dag när den som bäst behövs i försommarprakten och jäktet.

Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Det är i alla fall en vacker dag att vara ledig på!

2011-06-06 @ 10:30:42
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Lars

Bra sång :) mor och far har varit i sydafrika ett par gånger och verkar trivas där skillnarna verkar rätt stora mellan dom som har lite pengar och bor i städerna och ute på landet där egna höns och grönsaksland verkar vara "inkomsten" den personliga friheten hur man vill leva verkar större i sydafrika. I sverige kan man vara egenföretagare/pensionär/lönetagare på något sätt att staten ska reglera allt. på gott och ont tror jag.

2011-06-06 @ 11:39:33
URL: http://www.youtube.com/my_favorites
Postat av: Alma-Lena

Bråddjup: Jo men annadag pingst känns som en stor förlust också ur den synpunkten. Fast allra mest saknar jag annandag pingst eftersom det faktiskt finns något riktigt att fira då.



Lars: Jo Sydafrika är ett land som präglas av enorma inkomstklyftor och det skapar ju också den hemska våldssituationen i detta enorma land. Fast samtidigt är det ett sådant tecken på hopp-en rakryggad ledare: Nelson Mandela, kunde få landet från en kongolesisk situation till välstånd och fred trots allt. Det är ju fantastiskt att ha en nationalsång som inte är skrytsam som de flesta, utan ber om Guds välsignelse. Vi får göra en nationalsång som den om Europa-vi behöver definitivt Guds välsignelse och beskydd, vi också.

2011-06-06 @ 12:44:59
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Lars

:) Mandela var absolut bra, pengarna vandrade på rätt håll så att säga åtminstone för ett tag när han satt vid makten, påminner lite om kung david som sa :- Stolt ger jag Herren äran,de betryckta hör det och gläds.



Vet inte om du känner till att Mandelas favorit sångerska var Cyndee Peters.



Det har du nog rätt i Alma vi skulle behöva mer kyrie-elision i national sången och bland folk. att yvas över "fornstora dar" medans välfärden smälter bort är inget att vara stolt över.

2011-06-06 @ 14:44:20
URL: http://www.youtube.com/my_favorites
Postat av: Alma-Lena

Lars: Jo, vilken lycka att vi får leva samtidigt som Mandela, en verklig ledare med sann pondus. Nej, jag visste inte att han gillar Cyndee Peters bäst av alla sångerskor, ganska otippat att han visste vem hon är eftersom hela hennes karriär har varit här i Sverige. Men Sverige är större i Afrika än i Europa kan man nog lugnt säga. Ytterigare en sak som Sverige varit bra på, men blivit sämre på de senaste åren av nedmontering av den svenska modellen.



Vi låter lite gnälliga du och jag, men när det gäller utvecklingen av Sverige de senaste åren är det verkligen så man bara vill gråta.

2011-06-06 @ 14:56:50
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

sv: Ja, det är en arab :)

2011-06-09 @ 20:36:03
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0