Askonsdag

Karneval kommer från latinets carne vale= kött farväl, för under fastan åts varken kött, fett eller sötsaker. I den ortodoxa traditionen äter man bara "paradismat" dvs endast frukt och grönsaker, inte bröd eller kött eller annat som kom på bordet efter att människan lämnat Eden. Man äter bara det som nämns i 1 moseboken:

1 Mos. 1:29.«Gud sade: "Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. 30. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta." Och det blev så. 31.Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.»


Under fastan ska man inte bara avstå för egen del, man ska också ge mer generöst än vanligt till de fattiga av det man själv sparar på sin fastediet. Många har också, liksom Barock-Olga, börjat avstå från medier under fastetiden för att få mer tid till relationer och till egen tyst tid. Lent, som fastan heter på engelska kommer från latinets Lentus=långsam. Jag ser denna tid som en tid att sakta ner farten på de områden jag kan påverka.Det är väldigt nyttigt att se att världen snurrar även utan att jag hänger med de senaste nyheterna och diskussionerna på olika nätforum.


I dag är det Askonsdag och fastan börjar i den västkyrkliga traditionen, i östkyrkan följer man den julianska kalendern så den stämmer inte alltid ihop med västkyrkans kyrkoår eftersom vi följer en nymodighet som kalla den gregorianska kalendern. På Askonsdag börjar en lugnare och mer koncentrerad tid för Barock-Olga. Men naturligtvis blir här en fastekalender precis som det har varit en adventskalender här.


Jag gillar denna fastedekal för jag tror att vi kan förändra världen lite grann till det bättre genom att ta oss tid att ta det lugnt och fundera över vad som verkligen är viktigt i livet. För er som är med på Facebook: Om du inte avstår facebook under fastan så kan du där leta efter denna symbol som kan ge inspiration till hur du kan leva i fastan på ett meningsfullt sätt:


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0