Magnificat II

Marias lovsång lyfter fram den subversiva sanningen att Gud inte står på förtryckarnas sida. Jag önskar jag kunde tapetsera hela världen med Marias lovsång eftersom så många förtryckare idag och genom historien har sagt att Gud står på deras sida för att få ytterligare makt över sina undersåtar. Marias lovsång är en smäll i ansiktet på härskare och självmordsbombare som säger sig ha Gud på sin sida. Tro dem inte! Lita på Maria:

han skingrar dem som har övermodiga planer.
Han störtar härskare från deras troner,
och han upphöjer de ringa.
Hungriga mättar han med sina gåvor,
och rika skickar han tomhänta bort.


Marias lovsång är inte något enstaka undantag i Bibeln. Egentligen är Bibeln proppfull med sådana här kampsånger. det är i själva verket mycket svårt att få just Bibeln till att stödja förtryck och makthunger, girghet och utsugning av fattiga. Hur någon kan förvånas över att Bibeln först talade till slavarna och kvinnorna och att väckelserörelserna bestod av arbetarklassens kvinnor och män, visar att de helt enkelt inte har någon som helst koll på kristendomens urkunder. Här får ni ytterligare ett exempel på denna subversiva retorik:

Bloggvännen Lars citerade (tror jag)delar av denna bibeltext i en kommentar:

Så här sjunger Psalmisten i Psaltaren 9:
Herren är en borg för den förtrampade,
en borg i tider av nöd.
De som känner dig, Herre, litar på dig,
ty du sviker inte dem som kommer till dig.
Lovsjung Herren som bor på Sion,
förkunna hans gärningar för folken!
Han som hämnas blodsdåd minns,
han har inte glömt de förtrycktas klagan.
[...]
Ty den fattige är ej för evigt glömd,
de förtrycktas hopp inte borta för alltid.


I dag tänker jag speciellt på de kristna i Pakistan vars främste försvarare mot ständiga övergrepp från den muslimska majoritetsbefolkningen nyligen mördades.

Kommentarer
Postat av: Lars

ooo där hade vi den Alma... Ty den fattige är ej för evigt glömd, de förtrycktas hopp inte borta för alltid.



Tur man inte är som vissa präster i den kyrka jag är barndöpt (sv kyrkan) som tror att det handlar om "diktkonst" i gamla israel utan att man är så klen i förståndet att man faktiskt tror att det är sanningen, ett löfte från vår herre :) :)



Tack för dagens inlägg.

Postat av: Alma-Lena

Lars: Du ser, du inspirerar mig! Det var alltså rätt vers, en av de där som jag lärt mig utantill när jag var tonåring och hade som ett av alla projekt att lära mig bibelverser utantill. Jag har alltid en massa sådana där knäppa projekt för mig!



Vi klena å huvudets vägnar tror ju att diktkonst för flera tusen år sedan kan tala till oss ännu och komma med heöt dagsaktuelle sanningar. Men maktens människor har alltid haft intresse av att vränga rätten för den fattige och i det ingår också att vränga bibelordet, såklart, det står ju tydligt på den fattiges sida.

2011-03-30 @ 21:46:10
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0