Vänskap eller dominans


Puss-Smilla

Jag har tidigare skrivit om detta ämne som jag inte kan lämna eftersom jag ser så mycket onödiga missförstånd och lidande i spåren av kulten av dominansen gentemot djur som vill oss väl. Nu tipsades jag av Johanna om ett gäng människor som startat en hemsida ägnad åt vänskap med hästar i stället för NHs dominanslekar som leder till avstängda hästar utan personlighet och människor som hånar den som ger sin häst en morot som belöning.

De har gett ut en hel del filmklipp och detta gjorde mig glad eftersom båda mina hästar, men alldeles särskilt Smilla, är sådana pussiga tjejer. Det de berättar i denna film har jag även upplevt med vår fina get Isabelle och katterna och att hundar kommunicerar med nosen är ju ingen nyhet, så det gäller nog för fler djur än hästar.

Se och njut av den härligt sävliga kommentatorsrösten som tillhör en man som började rida på en arbetshäst 1946. Hemsidan deras är fullproppad med information, långa texter på en ganska avancerad engelska, men har du tid så är det intressant läsning. Jag kan absolut inte säga att jag tagit mig i genom ens en bråkdel av texterna men det verkar klokt och genomtänkt och stämmer väl med det kraftskapande ridkonst bygger på.



Kommentarer
Postat av: Jessica

Visst är det underbart att se <3 Jo jag är glad att jag kan rida med den ena medan den andra står och skiter ;). Fast Svensken han ropar efter Dansken så det hörs runt hela byn men han är ändå cool. Glad påsk.

2012-04-07 @ 00:15:43
Postat av: ulla

Fortsatt fin påskhelg med de dina och alla fina hästar och katter och......

2012-04-07 @ 10:53:38
URL: http://www.textilejoy.blogspot.com
Postat av: Julia

Grejt tycker jag! Mer vänskap, mindre dominans!

2012-04-07 @ 16:42:12
URL: http://juliaeldh.se
Postat av: Alma-Lena

Jessica: Tack. Hoppas din påsk också blir fortsatt glad och hästig!



Ulla: Ja, det är en stor familj nu och jag har hunnit fira med de flesta, båda fyr-och tvåbenta medlemmar. Hoppas din påskhelg och nu första påskveckan blir full av färg och kreativitet!



Julia: Precis-mer vänskap åt världen!

2012-04-10 @ 09:45:48
URL: http://barockbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0