Mamma Maria

Hlegen har varit full av liv och då hinner man inte sitta ner vid datorn så Marie Bebådelse hann inte uppmärksammas här, vilken jag ber om ursäkt för och hoppas att det aldrig ska upprepas igen. Denna dag kommer med vårkänsla och hopp. Tiden och världen ställs på ända, något helt nytt kommer: de fattiga får ett glädjebud och de rika skickas tomhänta bort.

Den här bilden har ni sett förr med den unga Maria djupt försjunken i en bok, kanske en bönbok och Jesus kommer inflygande genom fönstret som en liten Tingeling fast med kors i stället för trollstav. Hela målningen är färgstark, humoristisk och informationstät som en Sven Nordquist-illustration. Jag ser mig aldrig mätt på den:

 


Kommentarer
Postat av: Nia

Bilden är vackert komponerad färgmässigt och jag blir fascinerad av blandningen av djupet och samtidigt plattheten i målningen. Den är mer så än många andra samtida.

2012-03-27 @ 14:58:41
Postat av: Alma-Lena

Nia: Javisst är den fascinerande, just djupet och plattheten, som dessa första antydningar till centralperspektiv skapar, drar mig in i bilden på ett helt annat sätt än mer "perfekta" perspektiv.

2012-03-28 @ 12:23:05
URL: http://björkforsbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0