Askonsdag-fastan börjar

På engelska och franska finns orden Lent, från latinets lentus-a-um = långsam.** Det tycker jag är ett bra ord för denna tid när tiden kan kännas alltför kort för allt som ska göras och upplevas. Därför ser jag alltid fram emot fastan, när jag kan leva långsammmare. Visst är det teoretiskt möjligt att alltid göra det. Men jag behöver då en påminnelse och "tillåtelse" från mig själv att göra det. Fastan blir en lämna företräde-skylt i den framrusande vardagen, sakta ner, låt det viktigaste komma först.
 
Här en glad Lämna företräde-skylt:
*Svensk översättning:
Att göra 1: Få någon att skratta. Att göra 2: Gå på en fest på Fettisdag! Att göra 3: Tillbringa en stund i tystnad på Askonsdag. Att göra 4: Ta en köttfri dag. Att göra 5: Ge din plats i kön till någon som har bråttom i tex trafiken eller kassakön. Att göra 6: Skriv till någon och tacka. Att göra 7: Tänd ett ljus och be för någon.
 
**Fastan kallas vanligen le Carême i franskan numera från Quadregesima då man åt en speciell maträtt, men Lent är också vanligt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0