Vägröjarens söndag i Advent

Idag är det Johannes döparens dag, den bibliska gestalt som Laestadius identifierade sig med. Johannes är en favorit av många skäl. Till att börja med är han fattigmunkarnas/nunnornas fattigmunk där han lever i vildmarken av vildhonung, gräshoppor och kälvatten. Kompromisslös i allt låter han sig inte heller charmas av Herodes trots att denne har makten över hans liv och död. Han sväljer inte kusinen Jesus heller med hull och hår, utan låter sina lärjungar undersöka vem han är så han kan vara trygg i sin dödscell om att han verkligen döpte rätt Messias. Han ville vara säker på att hans uppdrag som vägröjare var fullbordat.
 
Mycket vacker konst har han inspirerat. Caravaggio, barockens claro-scuromästare har gjort en hel hoper bilder med Johannesmotiv, här är ett av dem, det litet ovanliga motivet, jag har aldrig sett ett liknande motiv i alla fall, Johannes Döparen med den heliga Familjen. Maria håller Jesus i famnen som vanligt, Josef i bakgrunden (som vanligt) men vid fötterna på Jesus står Johannes döparen och sträcker ut sina små knubbiga barnaarmar mot sin kusin och Josef är på väg att lyfta upp honom, ser det ut som.
 
Det är som om Josefs profetiska ögon inte bara ser Jesu storhet utan också förstår vem Johannes kommer att bli som vuxen. Typiskt Caravaggio att i det vardagliga se ett heligt drama och gör det heliga dramat till vardag samtidigt som han gör en egen Bibel-utläggning där Josef lyfts fram, han som drömde sanningar och varningar och var en rättfärdig man mitt i en korrupt tid.
 
Caravaggio Den heliga familjen och Johannes Döparen ca. 1603, nu kan den ses på Metropolitan Museum of Art i New York City och på nätet genom Wikiarts försorg och muséets generositet
 
 
 

Kommentarer
Postat av: klaus

Göran Tunströms "Ökenbrevet" handlar om relationen mellan Johannes och Jesus. Jag vet inte vad jag skulle tycka nu, men när jag läste den för ca 20 år sedan blev jag så berörd att jag blev sömnlös.

2014-12-14 @ 19:08:25
Postat av: Alma-Lena

Klaus: Hörde Ökenbretvet som radioföljetong för länge sedan, måste nog läsa om den. Jag har för mig att den drog paralleller mellan essénerna, Johannes och Jesus. Intressanta kopplingar. jag tänker dock alltid på Tom Bombadill när jag läser om Johannes i öknen. Han ger ett intryck av att vara lika fri.

2014-12-16 @ 06:18:32
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0