Makthavare

 
Predikaren 5:7 Om du i din del av landet ser den fattige förtryckas och lag och rätt förtrampas, bli inte förvånad: den ene makthavaren bevakar den andre, och över dem sitter flera med makt.
 
Fastan handlar om att bryta vanor och ovanor. Inte bara i det lilla vardagslivet, som vi har lättast att påverka, utan framför allt i samhällslivet. Jes 58:5-6: "Skulle detta vara en sådan fasta som jag vill ha, en dag då människan ödmjukar sig? Att man hänger med huvudet som ett sävstrå och sätter sig i säcktyg och aska, vill du kalla det att hålla fasta och en dag till HERRENS välbehag? Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok,"
 
Fast nu är det så finurligt ordnat att vårt lilla vardagsliv är det som bygger det stora samhällslivet så en liten förändring i mitt liv kan vara det myrsteg för mänskligheten som lossar någon annans orättfärdiga bojor. När vi identifierat någon liten makthavare som vi kan påverka då ska vi göra det. Kanske är det jag som är den där makthavaren? Då är det bara att sätta igång!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars

Något jag läste som jag tycker är hoppfullt att små myr människor kan göra skillnaden är invandrare som skickar hem pengar.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/regeringen-vill-inte-erkanna-det-dolda-bistandet_5879131.svd

som tydligen vida överstiger vad staten ger, sen har vi ju många rumänskor utanför matbutikerna som tigger med pappersmugg för den som vill vara robin hood ,finns det uppgifter där för oss alla :)

Svar: Javisst är det ett typiskt exempel på att det är de små enskilda myrorna som bygger hela stacken underifrån. Det är ju det som är så hoppingivande, att vi kan göra så mycket mer än vi inbillar oss när vi ser på ett berg av svårigheter. Men vi är alla makthavare på ett större elelr mindre område och det är viktigt att ta vara på det ansvar som det innebär.
barockbloggen.blogg.se

2015-02-26 @ 17:09:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0